Most először hoztak létre mesterséges úton orrszarvú-embriókat

2018. július 4., szerda 19:53

Először sikerült laboratóriumban, mesterséges megtermékenyítéssel orrszarvú-embriókat létrehozni német tudósoknak. Néhány hónappal az utolsó hím északi szélesszájú rinocérosz, Sudan elpusztulása után újraéledt a remény, hogy megmenthető a kihalás előtt álló alfaj.

A Nature Communicationsben megjelent tanulmány szerzői – Thomas Hildebrandt, a berlini Leibnitz Zoológiai Kutatóintézet (IZW) kutatója és társai – elsőként végeztek sikeres orrszarvú-lombikprogramot. A megtermékenyített sejtekből embriók fejlődtek ki. A petesejtek déli szélesszájú orrszarvúktól származtak; a hímivarsejtek északi hímek spermájából.

A következő lépés az lesz, hogy a kihalófélben lévő alfaj embrióit hozzák létre. Ehhez petesejteket kell venni a világ utolsó két nőstény északi szélesszájú orrszarvújától. Az IZW szóvivője szerint ezt augusztusban vagy szeptemberben végzik el. Az embriók dajkaanyái déli szélesszájú orrszarvúk lesznek, az első vemhesség már 2019 elején elkezdődhet. A két nőstény a márciusban 45 évesen elpusztult Sudan lánya és unokája. Mindketten terméketlenek, egy kenyai rezervátumban élnek.

Az északi szélesszájú orrszarvúk eredetileg Közép- és Kelet-Afrikában éltek. A vadon élő példányok 2008-ban haltak ki.

(MTI)