Egy kanadai kísérletben a csecsemők nyelvi képességeit vizsgálják az anyaméhben hallott többnyelvű történetek segítségével.
A LION laboratórium kutatócsoportja – amelyet Anne Gallagher, a Montreali Egyetem Pszichológiai Tanszékének professzora és a Sainte-Justine Gyermekkórház neuropszichológiai kutatója irányít – arra próbál választ találni, hogy mikor és hogyan fejlődik a nyelvelsajátítás.
Vajon a terhesség alatt hallott hangok alakítják a baba nyelvhasználatát, nyelvérzékét, anyanyelvhez való kötődését? A kutatók hipotézise szerint az első perctől hallott nyelv befolyásolhatja a hangokra adott válaszokat.
A hipotézis tesztelésére, és hogy pontosabban vizsgálják a különféle nyelvi aspektusokat és a babák nyelvi fejlődést, a kutatócsoport 72 várandós nőt vizsgált, akiket három csoportba osztottak. Az első kettőben az anyák a terhesség 35. hetétől mindennap egy mesét játszottak le a babáknak két nyelven (franciául és németül vagy franciául és héberül) a hasukra helyezett fejhallgatón keresztül. A harmadik csoport volt a kontroll, az ebben részt vevő anyákat nem kérték fel semmilyen nyelvi feladatra.
A születést követő 48 órán belül a történetet újra lejátszották a csecsemőknek mindhárom nyelven. A babákat szenzorokkal látták el, és agyi aktivitásukat mérték. De ezzel még nincs vége a kísérletnek: a csecsemők agyi tevékenységét 3 éves korukig rögzítik rendszeresen, hogy nyomon követhessék a nyelvi és kognitív fejlődést.
A cél a nyelvi neurális hálózatok fejlődésének és az agy plaszticitási hatásainak vizsgálata egészséges csecsemőknél. Az eredményeket kíváncsian várjuk – három év múlva.
(Borítókép: Robert Alexander / Getty Images)