Index Vakbarát Hírportál

A magyar nők legnagyobb ellensége a tükör

2022. október 27., csütörtök 11:00

Egy friss felmérés szerint a magyar nők kétharmada nem elégedett a testével és a súlyával, és több mint 50 százalékuk kövérnek gondolja magát.

Egy magyar startup, a 2021-ben alapított PopJohn pozitív pszichológiára épülő gyakorlatokat készít, amelyek egyszerűek, élvezetesek és napi néhány percben elvégezhetőek. A csapat egy évvel ezelőtt kezdett ötletelni egy, a magyar nők testükhöz való viszonyát feltérképező kérdőíven. 2022 januárjától nyárig dolgoztak a projekten önkéntes alapon, majd megvalósult a Tükröm, tükröm. Online felmérésére 7500 válasz érkezett, ami már elég ahhoz, hogy kiderüljön: az átlag magyar nő saját testéhez való viszonya elkeserítő.

A kutatás első része egyszerű, eldöntendő kérdésekből állt, második fele az 1995-ös Testi Attitűdök Tesztje (BAT) alapján készült. Kiderült, hogy a válaszadók több mint fele

nem szeret tükörbe nézni, és közel azonos arányban gondolják úgy, hogy nem szépek.

A felmérés alapján a magyar nők több mint 50 százaléka kövérnek tartja magát, háromnegyedük fogyni szeretne. Noha a kérdőív elsősorban a túlsúlyra kérdezett rá, a visszajelzésekből látszik, hogy a válaszadók jelentős része szerint a vékony testalkat ugyanolyan önbizalom-romboló lehet, mint a teltebb. Sokan gondolják, hogy testük miatt nem tudnak ismerkedni, párkapcsolatot kialakítani, de még így is több mint 50 százalékuk már utasított vissza szexuális közeledést – önbizalomhiány miatt.

Abban viszont szinte mind (több mint 90 százalék) egyetértettek, hogy testük megérdemli a szeretetet.

A szomorú számok, ez a masszív önbecsüléshiány sokkolta és cselekvésre ösztönözte a kutatást végző startupot. A PopJohn egyrészt kifejlesztett egy telefonos alkalmazást, amely pozitív pszichológiára épülő gyakorlatokkal segítheti a nőket, hogy szebbnek lássák és elfogadják önmagukat, és boldogabban nézzenek tükörbe – jelenleg is egy speciális gyakorlatcsomagon dolgoznak. Másrészt jövő tavasszal nagyszabású rendezvényt tartanak a felmérés eredményeire támaszkodva: a témában szakértők, influenszerek, pszichológusok adnak elő. A program célja, hogy

felhívják a figyelmet arra, hogy a közösségi média által közvetített hamis képek, ideálok hihetetlenül gyengítik az emberek magabiztosságát.

Egyes felmérések szerint a social media felületeken filter nélküli fotókat szinte már nem is látni, és a megkérdezettek nem is szeretik – magukról sem – a retusálás nélküli fotókat.

A kérdőív adatait részletesebb feldolgozás követi, mert ahogy Babanics Írisz, a PopJohn egyik alapítója és marketingvezetője mondta, a kitöltők saját testükhöz való viszonyáról

most még csak egy általános képet, »érzetet« kaptunk.

Pszichológusok és kutatók tovább analizálják a résztvevőket kor, szociális és egyéb körülményeik alapján. A részletes elemzés letölthető, és 10 db, testkép témájú gyakorlat ingyenesen elérhető a https://www.popjohn.com/tukrom-tukrom-elemzes/ címen.

(Borítókép:  Fabian Sommer / picture alliance / Getty Images)

Rovatok