Rákot okozhat a zselés körömlakkot szárító gép

2023. január 20., péntek 16:28

A Kaliforniai Egyetem kutatóinak új tanulmánya szerint az UV-fényt használó körömlakkszárító rákot és DNS-károsodást okozhat. Már 20 perces használat is sejthalálhoz vezethet.

A zselés manikűr felvételének utolsó fázisában használt körömlakkszárító eszközök veszélyesek lehetnek! A Kaliforniai Egyetem kutatói tanulmányozták ezeket az ultraibolya (UV-) fényt kibocsátó gépeket, és megállapították, hogy használatuk sejthalálhoz és rákot okozó mutációkhoz vezet.

A manikűrösök kedvelt felszerelése egy meghatározott UV-spektrumot (340–395 nm) használ a zselés manikűr megszilárdítására. A szoláriumok eltérő spektrumú UV-fényt használnak (280–400 nm), amiről már bebizonyosodott, hogy rákkeltő, de a lakkszárítókról ez nem volt köztudott.

Sejthalál a szépségért?

Ludmil Alexandrov, a tanulmány szerzője biomérnök, sejt- és molekuláris professzor a San Diegó-i Egyetemen. Három különböző sejtcsoport vizsgálatával kollégáival azt találta,

az eszköz 20 perces használata is 20-30 százalékos sejthalálhoz vezet.

Ha háromszor 20 percig használjuk, 65-70 százalékos károsodást eredményez.

Az UV-fénynek való kitettség mitokondriális diszfunkciót (a sejtek energiaközpontjaként is szolgáló sejtszervecske működési zavarát), DNS-károsodást okozott a sejtekben, és a bőrrákhoz hasonló mutációkat eredményezett. Alexandrov úgy nyilatkozott:

Láttuk, hogy a DNS megsérül, és károsodásainak egy része nem gyógyul meg, viszont ugyanolyan mutációkhoz vezet, mint a bőrrákos betegeknél.

A kutatók szerint az eszközök káros hatásai ugyan beigazolódtak, de hosszú távú epidemiológiai vizsgálatra van szükség ahhoz, hogy határozottan kijelenthessék, a gépek növelik a bőrrák kockázatát. A sejteket azonban mindenképp károsítják.

A vizsgálat elvégzéséhez három sejttípust két akut és krónikus expozíciónak tettek ki az UV-fényt használó eszközzel. Akut expozíció esetén kétszer 20 perces kezelést kaptak a sejtek, krónikus esetén három napon keresztül napi 20 percet.

Sejthalál, sejtkárosodás és DNS-mutáció mindkét esetben jelentkezett, a DNS-károsodást és mutációkat okozó oxigénfajták molekulái szaporodtak, és mitokondriális diszfunkció  jelentkezett. Ezek az adatok és a zselés manikűrt használó emberek rákos megbetegedései mind a szépészeti eljárás kockázataira hívják fel a figyelmet. Óvakodjunk a zselés manikűrtől!

(Borítókép: Shutterstock)