Régen nem volt ritka a levegőből potyogó repülő végtermék, de 1982-ben elkezdték felszerelni a repülőgépeken a vécék új modelljét tapadásmentes tállal és egy kék, Skykem nevű anyaggal, ami eltünteti a szagokat, és fertőtleníti a vécécsészét. Ez véget vetett a repülő meglepetések korának.
Elgondolkodtunk már valaha azon, hogy hova tűnik el a repülőgépek vécéinek végterméke? Leesik, és esetleg egy váratlan pillanatban eltalál valakit?
A polgári repülés hőskorában, a harmincas években a brit Stranraer vagy a Short Sunderland gépein kifelé nyitott mosdók voltak, vagyis bármi, ami a vécébe esett, zuhant is automatikusan a levegőbe. Ahogy múlt az idő, és egyre inkább elterjedtek a kereskedelmi járatok, a fejlesztéseknek köszönhetően megszűnt az égi végtermék potyogtatásának gyakorlata.
Egy hosszabb utazáskor az utasok átlagosan 2,4 alkalommal keresik fel a mosdót, és 870 liter hulladék keletkezik, ami körülbelül egy négyszemélyes pezsgőfürdő térfogatának felel meg. De hogy lehet ennyi nemkívánatos anyagot kezelni?
1982-ben kezdték el felszerelni a repülőgépeken a vécék új modelljét tapadásmentes tállal, ami egy kék, Skykem nevű anyagot használ a víz helyettesítésére. A Skykem eltünteti a szagokat, és fertőtleníti a vécécsészét. Ráadásul a vécé erős vákuumszívóval is rendelkezik, ami mindent kiszív a vécécsészéből.
Ezek a vákuumos mellékhelyiségek sokkal kevesebb vizet fogyasztanak, mint a hagyományos vécék, könnyebbek és többféleképpen felszerelhetők, így üzemanyag- és helytakarékosabbak – két fontos szempont a repülőgépek vécéinél.
Öblítéskor kinyílik a vécé alján lévő nyílás, és Skykem-folyadék tölti meg a tálat. Sokan azt gondolják, az öblítéskor hallható nagy zaj a repülő kifelé nyíló csapóajtaja, ami kiengedi a levegőbe a terméket, de ez a gigantikus porszívóra hasonlító vákuumszívó hangja.
Felszívás után a hulladék a repülőgép hátuljába kerül egy tartályba, ami csak kívülről nyitható.
Ezt a pilóták vagy a légi személyzet nem tudná kiüríteni, viszont landolás után a géphez tartálykocsik érkeznek, amik egy tömlőt csatlakoztatnak a repülőhöz, és elszívják a hulladékot. Ezután jön a fertőtlenítés.
De nem lehet elhallgatni azt sem, hogy a múltban bizony előfordult, hogy a repülő hulladék házakat bombázott: a hatvanas-hetvenes években a repülőgépek mosdóinak lefolyói gyakran szivárogtak, úgyhogy a Skykemmel kevert vizelet és széklet kijutott, és a repülőgép külső borításához fagyott. Ez volt a „blue ice”.
Ahogy a gép leszálláshoz készülődött, a jég olvadni kezdett, és leesett a repülő testéről, hogy végül egy ház tetején kössön ki. 1971-ben egy nagy darab „kék jég” zuhant egy londoni épületre, és kilyukasztotta a tetőt. Az elmúlt évtizedekben egyre ritkábban, de még mindig előfordul, hogy egy-egy régi repülőből kiszivárog a nem várt meglepetés.
(Borítókép: Jaromir Chalabala / EyeEm / Getty Images Hungary)