Két új, a Földhöz félelmetesen közeli fekete lyukat találtak

2023. április 6., csütörtök 11:34

Két olyan új fekete lyukat fedeztek fel a csillagászok, melyek a Föld helyzetéhez viszonyítva az eddigi legközelebbiek, nem ez azonban az egyetlen különlegességük.

Nem mindennapi felfedezést tettek az Európai Űrügynökségen (ESA), Gaia nevezetű űrszondájuk ugyanis két új fekete lyukat is észlelt a Föld szomszédságában, amelyek a Gaia BH1 és Gaia BH2 neveket kapták.

A Gaia BH1 mindösszesen 1560 fényévre található a Földtől az Ophiuchus csillagkép irányában, míg a Gaia BH2 egy kicsit távolabb, 3800 fényévre a Centaurus csillagképben – kozmikus értelemben tehát mindkét fekete lyuk a Föld hátsó kertjében található – írja a space.com.

A fekete lyukaknak azonban egy másik különlegességük is van, méghozzá az, hogy a szokásostól eltérően a körülöttük keringő csillagok kifejezetten távol helyezkednek el tőlük – derült ki Kareem El-Badry, a massachusettsi Harvard–Smithsonian Center for Astrophysics és a németországi Max-Planck Csillagászati Intézet munkatársának közleményéből.

Általánosságban a fekete lyukakat az általuk kibocsátott rádió- és röntgensugárzás alapján találják meg, a Gaia BH1 és Gaia BH2 észlelése azonban sokkal nehezebb volt, azokra a kísérő csillagaikra gyakorolt gravitációs hatás miatt bukkantak rá.

Sejtettük, hogy létezhetnek fekete lyukak szélesebb rendszerekben is, de nem voltunk biztosak abban, hogy hogyan keletkezhettek. Felfedezésük azt jelenti, hogy át kell alakítanunk a kettős csillagrendszerek fejlődéséről szóló elméleteinket, mivel még nem világos, hogyan alakulnak ki ezek a rendszerek

– magyarázta El-Badry, aki azt is elárulta, hogy a Gaia precizitásából adódóan az kiváló az ilyen és ehhez hasonló esetek detektálására, így a jövőben ő és a csapata mindenképp együtt szeretne működni az ESA-val.