Súlyos mentális betegségeket okozhat a sült krumpli

2023. április 27., csütörtök 06:31

Egy friss kutatás szerint a sült krumpli fogyasztása nemcsak a fizikai egészségre, de a mentális jólétre is káros. A kutatók azonban hangsúlyozzák: nem kell pánikba esni, a kulcs a mértékletesség.

A kínai Hangcsouban dolgozó egyetemi kutatók 11 év alatt több mint 140 ezer, sült krumplit fogyasztó embert vizsgáltak meg a kutatásukban. Az adatokból kiderült, hogy a sült krumpli fogyasztása hatással lehet a szorongás és depresszió kialakulására.

A tudósok ugyanis megállapították:

a sült krumpli fogyasztása 12 százalékkal növeli a szorongás, és 7 százalékkal a depresszió kockázatát.

A kutatók úgy vélik, hogy a betegség kialakulásának fő oka egy sütés során keletkező vegyi anyag, az akrilamid lehet. Ezt az is igazolta, hogy egy kísérlet részeként zebrahalaknak adtak akrilamidot,

és A halak ezután a depresszió és a szorongás tüneteit mutatták: sötét sarkokba bújtak, tartózkodtak az akváriumuk felfedezésétől és elzárkóztak a szocializációtól is.

Soha többet sült krumpli?

A kutatás egyik vezetője, Zhang Yu szerint „nem kell pánikba esni a sült ételek káros hatásai miatt”. Hozzátette: egyelőre csak előzetes eredményekről beszélhetnek.

A sült ételek nagymértékű fogyasztása növelheti a szorongás és a depresszió kockázatát, ez azonban fordítva is igaz lehet: a szorongó, depressziós emberek gyakran vigasztalódhatnak az egészségtelen, de finom ételekkel örömforrás gyanánt

– mondta David Katz orvos.

A tanulmány szerzői szerint kutatásuk eredménye nem jelenti azt, hogy soha többet nem ehetünk sült krumplit. Mint oly sok esetben, itt is a mértéktartáson van a hangsúly.

„Összességében azt tudom mondani, hogy étrendünk nagymértékben befolyásolja fizikai és mentális állapotunkat, ezért mindig érdemes egészséges és minőségi élelmiszert fogyasztani” – mondta Katz a Futurism portál híradása szerint.