A fogamzásgátló tabletták befolyásolják a szervezet stressz-szabályozását

2023. július 11., kedd 07:06

Egy új tanulmány szerint a fogamzásgátló tabletták negatívan befolyásolják a nők stresszválaszát.

Az Aarhus University és az Egyesült Államok kutatói 131 fiatal nő stresszreakcióját vizsgálták vérmintából. A nők egy része fogamzásgátló tablettát szedett, míg másik részük nem. A kutatók kifejezetten az ACTH nevű stresszhormon szintjét mérték a nők vérében  írja a Science Daily.

A vizsgálat kimutatta, hogy 15 perc társas tevékenység csökkenti a stresszhormon szintjét azoknál a nőknél, akik nem szednek fogamzásgátló tablettát, ezzel szemben a fogamzásgátló tablettát szedő nőknél nem csökkent az ACTH-szint.

Korábbi tanulmányok elsősorban a kortizolt vizsgálták, ebben a tanulmányban viszont a kutatók az ACTH stresszhormont mérték, amely lényegesen gyorsabban változik, mint a kortizol. Ez lehetővé teszi a stresszválaszok gyors változásainak megfigyelését és elemzését.

Régóta ismert, hogy a fogamzásgátló tabletták befolyásolják a nők stresszválaszát. Az ACTH stresszhormon társas tevékenységgel kapcsolatos vizsgálata azonban új megközelítés.

A kutatóknak még végleges magyarázatot kell találniuk arra, hogy a fogamzásgátló tablettát szedők miért nem tapasztalják a stresszhormonszint ugyanolyan mértékű csökkenését a társas tevékenységek kapcsán, mint azok, akik nem szednek tablettát.

Több egymással versengő hipotézis is létezik, amelyek a fogamzásgátló tablettát használók alacsonyabb kortizolszintjét próbálják megmagyarázni. Kutatásaink közelebb vittek minket egy olyan magyarázathoz, amelynek középpontjában az agy és az ACTH dinamikája áll. A biokémia összetett, de abból a feltételezésből indulunk ki, hogy a fogamzásgátló tabletták képesek elnyomni a szervezet saját progeszterontermelését

– mondja Michael Winterdahl, az Aarhus University docense.

A progeszteron az allopregnanolon hormonra bomlik le, amely számos nyugtató hatásban vesz részt, és hatással lehet a stresszválaszra is.

Azt is fontos kiemelni, hogy a fogamzásgátló tabletták nem csak fogamzásgátlók. A tablettáknak különböző generációi vannak, saját kémiai szerkezettel, ami azt jelenti, hogy különböző mellékhatásprofiljuk is van. Ezért kulcsfontosságú, hogy kísérleteinket a tesztalanyok nagyobb és változatosabb csoportjával reprodukáljuk