Ősi buborékok termelték az univerzum energiáját

2023. augusztus 18., péntek 19:34

Mik azok a bubbletronok? Új kutatások új főszereplői ezek a buborékok, amelyek az ősi univerzum fontos összetevői voltak.

A korai univerzumban az energiák mozgatórugója a kozmosz tágulása és az ebből eredő természeti erők széttöredezése volt. Ennek során hatalmas buborékok keletkezhettek és ütközhettek egymással, és hihetetlen energiákat hoztak létre.

Az ősrobbanás akciói

A sötét anyag részecskéi, a mikroszkopikus fekete lyukak elárasztották az univerzumot, ezek az ultraenergetikus, korai univerzum-struktúrák kapták a bubbletron nevet.

Nagy energiamezők esetén az eletromágnesesség és a gravitáció erői elkezdenek egyesülni. Ezt már a legerősebb részecskeütköztetőkben is észlelhették a tudósok, ahol az elektromágnesesség és a gyenge nukleáris erő egyesül egy elektromos erővé. Az univerzumban csak kevesebb mint egy másodperccel az ősrobbanás után voltak meg az ehhez szükséges energiák. Ahogy a kozmosz lehűlt és kitágult, az erők elváltak egymástól. Ez a hasadás lehetett sima és nyugodt, vagy heves, és ez utóbbi, erősebb átalakulás esetén az univerzum rövid időre megtelhetett volna óriási buborékokkal, de azok belsejében a kozmosz teljesen más lett volna.

Végül ezek a buborékok kitágultak és ütköztek volna, teljesen átalakítva az univerzumot.

A buborékok óriási mennyiségű energiát hordoztak volna, többet, mint bármely más, ember által előidézett vagy természetes folyamat. Nagyon felgyorsíthatták a közeli részecskéket, amik azután másokhoz csapódhattak, energia szabadulhatott fel és újabbak keletkezhettek. A buborékok végül összeolvadtak volna, és megint csak új részecskék keletkezhettek volna belőlük.

A kutatók felfedezték, hogy ezek a buborékok elérhették azt az energiát, amely a feltételezett sötét anyag részecskék kialakulásához szükséges. A csapat számításai szerint ezeknek a részecskéknek elegendő tömegük és kiterjedésük lenne ahhoz, hogy megmagyarázzák az univerzumban megfigyelt sötét anyag mennyiségét. A kutatók felfedezték, hogy a buborékok tágulása és ütközése gravitációs hullámokat hozott volna létre, és a legújabb vizsgálatok szerint univerzumunk a gravitációs hullámok háttérzümmögésében rezeg.

Míg a legtöbb hullám valószínűleg a szupermasszív fekete lyukak ütközésének köszönhető, néhányuk a korai univerzumból maradhatott itt.