Egy Homo sapiens maradványaira bukkantak Franciaországban

2023. szeptember 8., péntek 13:35

Egy franciaországi barlangban tudósok egy Homo sapiens csecsemő csontját azonosították.

Egy Homo sapiens csecsemő csontját azonosították tudósok egy franciaországi barlangban, amelyben a feltételezések szerint kizárólag Neander-völgyiek éltek. A több mint 40 ezer esztendős lelet révén új szempontok tárulnak fel a Nyugat-Európában élő első modern emberek és eltűnt ősi rokonaik közötti kapcsolatokat illetően – adta hírül az MTI.

Bruno Maureille, a Francia Nemzeti Tudományos Kutatóközpont (CNRS) igazgatója volt a kutatás vezetője. A tanulmányt a Nature Scientifique Reports című tudományos folyóiratban közölték.

A Neander-völgyiek szakértője 1949 és 1963 között feltárt emberi kövületek leltárán dolgozott Burgundiában. Itt gazdag, Neander-völgyieknek tulajdonított szerszámgyűjteményt és emberi csontokat találtak, amelyek az időszámításunk előtt 45 000 és 41 000 között úgynevezett chatelperroni kultúrával kapcsolatosak.

A Nemzeti Őstörténeti Múzeumban őrzött 64 kövületet megvizsgálva Bruno Maureille egy csecsemő felső medencecsontjára bukkant, amely különbözött a többitől.

A morfológiai különbségből megértette, hogy a kisgyermek nem Neander-völgyi volt.

A kis csont morfometrikus 3D-s elemzése Neander-völgyi csecsemők két jó állapotban megmaradt csípőtányérjával összehasonlítva kimutatta, hogy egy anatómiailag modern emberről van szó, amely azonban még különbözik a ma élő emberektől.

Ez az első alkalom, hogy modern embert találunk egy chatelperroni kultúra korából származó ásatáson

– mutatott rá Bruno Maureille.

A felfedezés felveti a két biológiailag különböző emberfaj közötti esetleges érintkezés kérdését.