A laborban előállított embriómodell tanulmányozása több területen is segítheti a kutatókat

2023. szeptember 8., péntek 14:26

Kutatók őssejtekből humán embriók modelljeit hozták létre laboratóriumban, az anyaméhen kívül. Ezek az embriómodellek nagymértékben utánozzák a valódi embriók szerkezetét. A kutatás a termékenység, a gyógyszerkísérletek és a transzplantációk terén is új távlatokat nyithat.

A laboratóriumban létrehozott humán embriómodellek ablakot nyitnak az emberi fejlődés legkorábbi szakaszaira, amikor a megtermékenyített petesejt először osztódni kezd, és beágyazódik a méh falába.

A kutatók azt remélik, hogy az ilyen modellek hasznosak lesznek a fejlődés korai szakaszában kialakuló születési rendellenességek, a korai vetélés okainak, valamint a gyógyszerek fejlődő embriókra gyakorolt hatásának tanulmányozásában – írja a Live Science.

A humán embriót létrehozó izraeli kutatócsoportot Jacob Hanna, az izraeli Weizmann Intézet biológusa vezeti. A kutatók először júniusban jelentették be, hogy 14 napos embriómodelleket sikerült létrehozniuk. Hanna és csapata tanulmánya a Nature tudományos folyóiratban jelent meg.

Az idén korábban közzétett hasonló tanulmányokkal ellentétben ezek az embriószerű struktúrák a fejlődő embriókban található sejttípusok többségét tartalmazzák

– mondta Darius Widera, a brit Reading Egyetem professzora, aki nem vett részt a munkában.

Mindezek a modellek őssejtekből indulnak ki, olyan nem specializálódott sejtekből, amelyek osztódásuk során új tulajdonságokat felvéve különböző sejttípusokat hozhatnak létre.

Az embriómodelleket létrehozó csoportok némelyike genetikailag módosítja ezeket az őssejteket, Hanna csoportja azonban csak vegyi anyagokat használt. A Weizmann Intézet közleménye szerint ez pontosabb embriómodellt eredményez, a valósághoz közelebb álló általános szerkezettel és különböző sejttípusokkal.

A természetes embrióhoz való hasonlóság figyelemre méltó, szinte hátborzongató

– mondta Jesse Veenvliet, a német fejlődésbiológusa a Science-nek.

Ezzel szemben a genetikailag módosított őssejtekkel készült embriómodelleket kritika érte, mivel azok nagyon eltérő szerkezetűek, mint a humán embriók.

Bár az új modellek hasznosak lehetnek a kutatásban, létrehozásuk etikai kérdéseket vet fel, először is, mennyi ideig szabad hagyni, hogy a laboratóriumban készült embriók fejlődjenek. A tudósok általában a 14 napos szabályt követték, amely szerint az ilyen embriókat nem szabad két hétnél tovább fejlődni hagyni, de egyesek szerint ezt az időtartamot meg kell növelni.