Hétméteres tengeri szörnyet fedeztek fel a tudósok

2023. november 1., szerda 13:07

Paleontológusok leírtak egy 80 millió évvel ezelőtt élt moszaszauruszfajt. A tudósok a germán mitológiában szereplő Jörmungandr tengeri kígyóról nevezték el a „dühös szemöldökkel” és csonka farokkal rendelkező óriás tengeri gyík egy ősi faját.

Tudósok felfedeztek egy krétakori tengeri állatot. A félelmetesen kinéző lény, a Jormungandr walhallaensis 80 millió évvel ezelőtt élt a mai Észak-Dakota területén – írja a Live Science. A kutatás vezetője, Amelia Zietlow azt mondta, hogy

az állat úgy nézhetett ki, mint egy uszonyos komodói varánusz, csak annál nagyobb méretű.

Zietlow és kollégái 2015-ben fedezték fel a 7 méter hosszú moszaszaurusz majdnem teljes koponyáját, állkapcsát, nyaki gerincét és több csigolyáját. A csapat a Bulletin of the American Museum of Natural History című folyóiratban hétfő megjelent tanulmányban írta le a tengeri lényt.

Elemzésük kimutatta, hogy az állat számos olyan tulajdonsággal rendelkezett, amelyek két ismert moszaszaurusszal megegyeztek. A Jormungandr walhallaensis a kréta időszakban (nagyjából 145 millió és 66 millió évvel ezelőtt) élt a dinoszauruszok mellett.

Hatalmas uszonyokkal és cápaszerű farokkal rendelkezett, amelyek segítették a vízben való siklását.

A paleontológusok még mindig nem értenek egyet abban, hogy a moszaszauruszok inkább a gyíkokkal vagy a kígyókkal állnak-e közelebbi rokonságban. Ez az újonnan leírt faj azonban további betekintést nyújthat a kutatóknak.