Hiába köti le a gyermeket és ad néhány perc szabadidőt a szülőknek, egyáltalán sem szabadna digitális eszközeink képernyője elé ültetni a kisgyerekeket. A Svéd Gyermekorvosok Szövetségének ajánlása szerint ráadásul az idősebb gyerekek számára is jelentősen korlátozni kell ezen eszközök használatát.
Minden szülő másképpen képzeli el a saját gyermeke nevelését, általában azonban még köztük is konszenzus van arról, hogy az egy-két éves gyerekek esetében még egyáltalán nem szükséges, és az idősebb gyerekeknél sem fontos az, hogy hosszabb ideig a tablet, a telefon vagy a televízió bűvöletében töltsék a mindennapokat.
A korábbi kutatások alapján helyesen is teszik, ugyanis a képernyő előtt töltött idő később a tanulmányi eredmények és a személyes kapcsolatokra is káros hatással lehet.
Mindezek további elemzésre sarkallták a szakembereket, a Svéd Gyermekorvosok Szövetsége által készített ajánlás szerint pedig
KÉTÉVES KOR ALATT EGYÁLTALÁN NEM AJÁNLOTT A KÜLÖNBÖZŐ ESZKÖZÖK KÉPERNYŐI KÖZELÉBE ENGEDNI A KISGYERMEKEKET.
Ráadásul a szövetség közleménye, iránymutatása kiemeli, hogy a két- és ötéves kor közötti gyerekek esetében is maximum napi egy óra képernyő előtt töltött idő lehet az, ami nem károsítja a szellemi fejlődési folyamatot.
Az új ajánlások célja az ország politikai döntéshozóinak segítése, amely egyben tartalmazza a szülők szerepére vonatkozó tanácsokat is a felelős médiahasználatra vonatkozóan – a szakértők szerint ugyanis a gyerekeknek a jó étkezési szokások vagy a közlekedésbiztonság tanítása mellett ugyanolyan fontos a helyes képernyőhasználat megtanítása is.
Bár a digitális eszközök hasznos információkat szolgáltathatnak, szórakozást nyújthatnak és lehetőséget kínálhatnak az emberekkel való kapcsolatfelvételre, a kisgyermekek agya még nem elég érett ahhoz, hogy érvényesíteni tudja ezeket az előnyöket. Sőt, a kutatások azt mutatják, hogy a képernyő korai használata negatívan befolyásolhatja a gyerekek fejlődését
– áll a jelentésben.
Azok a gyerekek ugyanis, akik rendszeresen használják az okostelefonokat, a táblagépeket és számítógépeket,
ingerlékenyebbek, rosszabb koncentrációval rendelkeznek, és csak feleannyi ideig emlékeznek az információkra, mint azok a fiatalok, akik nem használják őket.
A tanulmányok azt is kimutatták, hogy azok a gyerekek, akik több időt töltenek a képernyő előtt, nagyobb valószínűséggel küzdenek magatartási és mentális problémákkal.
Az Egészségügyi Világszervezet 2019-ben hasonló iránymutatást adott ki, amely szerint a három év alatti gyermekeknek nem szabadna egyáltalán tv-t nézniük vagy tableten játszaniuk, míg a négy-ötéveseknek sem szabadna egy óránál többet a képernyő előtt tölteni.