A galaxisunk középpontjában lévő szupermasszív fekete lyuk rendkívül gyorsan forog, és megváltoztatja a téridőt

2023. november 30., csütörtök 06:28

A Monthly Notices of the Royal Astronomical Society című folyóiratban nemrég megjelent tanulmányból kiderült, hogy a galaxisunk középpontjában lévő Sagittarius A* szupermasszív fekete lyuk rendkívül gyorsan forog, és megváltoztatja a körülötte lévő téridőt.

Egy fizikusokból álló csapat a NASA Chandra Röntgenobszervatóriumával, a NASA Chandra X-ray Observatory nevű távcsövével – amelyet az univerzum forró régióiból származó röntgensugárzás észlelésére terveztek – figyelte meg a Földtől 26 000 fényévre lévő fekete lyukat – írja a CNN.

A Sagittarius A* forgási sebességét úgy számították ki, hogy megvizsgálták az akkréciós korongban található rádióhullámokat és a röntgensugárzást.

A kutatók megerősítették, hogy a fekete lyuk forog, ami az úgynevezett Lense-Thirring hatást okozza. A Lense-Thirring hatás akkor történik, amikor egy fekete lyuk a forgásával együtt a téridőt is magával vonzza – mondta a tanulmány vezető szerzője, Ruth Daly, a Penn State University fizikaprofesszora.

Daly egy 2019-es tanulmány szerzője, amely több mint 750 szupermasszív fekete lyukat vizsgált.

Ezzel a forgással a Sagittarius A* drámaian megváltoztatja a téridő alakját a környezetében

– mondta Daly.

Ha van egy gyorsan forgó fekete lyuk, akkor a körülötte lévő téridő nem szimmetrikus, a forgó fekete lyuk magával rántja az egész téridőt, és összenyomja azt

– tette hozzá.

A téridő megváltozása miatt nem kell aggódni, de a jelenség közelebbi megvizsgálása nagyon hasznos lehet a csillagászok számára.

A fekete lyukak forgását 0 és 1 közötti értékkel adják meg, ahol a 0 azt jelenti, hogy a fekete lyuk nem forog, az 1 pedig a maximális forgási érték. Korábban nem volt konszenzus a Sagittarius A* forgási értékét illetően.

Egy fekete lyuk tömegének és forgásának ismerete segít a csillagászoknak megérteni, hogyan alakulhatott ki és fejlődhetett a fekete lyuk.

A kisebb fekete lyukak összeolvadásának eredményeként létrejött fekete lyukak jellemzően alacsony forgási értékkel rendelkeznek, azonban egy olyan fekete lyuknak, amely a környező gázok akkréciójával jött létre, magasabb a forgási értéke

– mondta Dejan Sztojkovics, a Buffalói Egyetem kozmológiaprofesszora. Hozzátette azt is, hogy a Sagittarius A* forgási sebessége arra utal, hogy a fekete lyuk tömegének jelentős része akkrécióból származik. Kiemelte, hogy

Az a kérdés, hogy a központi galaktikus fekete lyukunk forog-e vagy sem, illetve milyen gyorsan forog, elég fontos.

Sztojkovics azt is elmondta, minél jobban megismerjük a galaxisunk középpontjának tulajdonságait, annál jobban megismerhetjük a galaxisunk történetét és szerkezetét, tesztelhetjük az elméleteinket, vagy akár következtethetünk néhány nagyon érdekes objektum, például a féreglyukak létezésére is.