Áder János Kék bolygó című podcestjének vendége Szűcs Attila, a Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézetének mesteroktatója volt. Beszéltek többek között a fenntarthatóságért tanulásról, a fiatalok aktivitásáról a környezetvédelemben, az induló Fenntarthatósági Témahétről és a fenntarthatóságról mint iskolai tantárgyról.
A „fenntarthatóságért tanulás” a jövő pedagógiájának kulcsa; ekkor a pedagógus a gyerekekkel együtt keresi a fenntartható megoldásokat – hangsúlyozta Szűcs Attila, a Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézetének mesteroktatója Áder János korábbi államfő Kék bolygó című podcastjának hétfőn megjelent adásában, amely elérhető a legnépszerűbb videómegosztó portálon is.
Szűcs Attila, aki az elmúlt években aktívan részt vett a Fenntarthatósági Témahét szervezésében és lebonyolításában, azt mondta, a témahét olyan lokális cselekvési lehetőségeket ad a diákoknak, ami közvetlen visszacsatolást és sikerélményt jelent a számukra.
Idén április 22-étől kilencedik alkalommal rendezik azt meg, tavaly már 450 ezer fiatal vett részt a programokban
– közölte Áder János, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke, aki azt kérdezte vendégétől, hogyan viszonyulnak a fiatalok ehhez a témához.
Szűcs Attila szerint ma már minden középiskolás ismeri a fenntarthatóság fogalmát. Az utóbbi években az éghajlatváltozás, az erőforrásválság, ökológiai válság „közös halmaza az ember”, tehát a fenntarthatóság fogalmának ismerete aggodalomra és cselekvésre ösztönzi a fiatalokat – jelentette ki a mesteroktató.
Áder János emlékeztetett arra, hogy Zöld Föld címmel új tankönyvek jelentek meg, és a fenntarthatóság választható tárgy lett a középiskolákban, sőt idén már érettségizni is lehet abból.
Szűcs Attila rámutatott, ez az egyetlen olyan tantárgy, amely száz százalékban projektérettségit jelent, jól tervezhető, és stabil középszintű érettségi jeles eredményt biztosíthat. A diák megvizsgálhatja például, hogy iskolája környezetében miként állnak hozzá a hulladékokhoz, a szelektív hulladékgyűjtéshez. Egy szakdolgozathoz hasonlóan kutatást végez, az eredményeket értékeli, esetleg javaslatokat fogalmaz meg, az érettségin pedig egy prezentáció keretében számol be minderről.
A korábbi köztársasági elnök felvetette, a klímaszorongás vagy az érdeklődés nagyobb-e a gyerekekben. Szűcs Attila azt mondta,
életkorfüggő, mikor kezdi el egy fiatal „valós értékén, súlyán látni” a környezeti problémákat, szerencsés esetben a klímaszorongás is aktivitásra sarkallja.
Szélsőségek előfordulhatnak, de megfelelő mennyiségű információ és cselekvési lehetőség birtokában inkább cselekedni fog – fejtette ki a mesteroktató, megjegyezve, ehhez hiteles pedagógusra is szükség van.
Az egész adást itt lehet végignézni: