Elindult a NASA űrszondája, az élet feltételeit kutatják a Jupiter egyik holdján

2024. október 15., kedd 12:11

Izgalmas űrutazásra indult az Europa Clipper űrszonda hétfő délután. A küldetés fő célja a Jupiter negyedik legnagyobb holdjának tanulmányozása és annak megállapítása, hogy életképes lehet-e az égitest.

Hétfőn délután elindult a NASA bolygókutató űrszondája, az Europa Clipper, hogy tanulmányozza a Jupiter negyedik legnagyobb holdját, az Europát, hogy életképes lehet-e. A mintegy 30 méter hosszú, 17 méter széles és hat tonna súlyú szonda a legnagyobb űreszköz, amelyet az amerikai űrkutatási hivatal valaha épített bolygóközi küldetéshez – írja a Sky News.

A NASA űrszondája Floridából indult útnak, és a SpaceX Falcon Heavy rakétáján szállt fel a Kennedy Űrközpontból. A startot a múlt héten az amerikai államra lecsapó Milton hurrikán miatt kellett késleltetni.

A kilenc tudományos műszert szállító, napenergiával működő űrszonda mintegy öt és fél évig tartó útja alatt 1,8 milliárd mérföldet tesz meg, és a tervek szerint 2030-ban áll pályára a Jupiter körül. Az Europa Clipper három év alatt 49 közeli elrepülést hajt végre az Europa felett, és részletes méréseket gyűjt a hold vizsgálatához. Az űrszonda minden egyes repülés alatt más-más hely fölé emelkedik, hogy szinte az egész holdat átvizsgálja.

A kutatókat elsősorban az a sós vízzel teli óceán érdekli, amely a korábbi megfigyelések szerint az Europa jeges burka alatt található.

A küldetés három fő tudományos célkitűzése a jégpáncél és az alatta lévő óceán természetének, valamint a Hold összetételének és geológiájának megértése. Az Europa részletes feltárása segít a kutatóknak jobban megérteni a bolygónkon túli lakható világok asztrobiológiai potenciálját

– közölte a NASA.

A misszió helyettes projektkutatója, Bonnie Buratti, a NASA Jet Propulsion Laboratory munkatársa elmondta, hogy meggyőző bizonyítékok vannak arra, hogy az élet összetevői léteznek az Europán, de oda kell menni, hogy meg is győződhessünk erről. A kutató hozzátette: „Csak hogy hangsúlyozzuk: nem életet kereső misszió vagyunk. Csak az élet feltételeit keressük.”