Egy cég, több tucat domén, pár kamuvideó, néhány ritka, gyógyíthatatlan betegség, rengeteg reményvesztett ember, több tízezer lájk, potenciálisan több ezer károsult, 50 millió forintos bevétel. Ezek a Lifestyle Alternative számai: arra építenek, hogy semmitmondó általánosságokat rejtő, összespirálozott papírlapokat adnak csodagyógymódként például Crohn-betegségben szenvedőknek. Egy károsult már feljelentette őket a GVH-nál, hiába. Pedig amit tesznek, akár bűncselekmény is lehet.
Amikor legutóbb a Crohn-betegségről írtam, a háttér kutatása közben rátaláltam egy weboldalra, ami azt ígérte, hogy mindössze kilenc hét alatt tünetmentessé teszi a betegséget, és azt állította, hogy az orvostudomány álláspontja, miszerint a kór gyógyíthatatlan lenne, hamis. Mindehhez csak végig kell nézni két videót, és megrendelni egy tízezer forintos könyvet, abban van a megoldás. Mindenre.
Nyilván az a ritkább eset, hogy egy újságíró keres rá a neten egy súlyos betegségre, sokkal valószínűbb, hogy egy olyan beteg, aki észlelte magán a tüneteket, vagy éppen megtudta az orvostól, hogy ebben a betegségben szenved. A hirdetés egy olyan oldalra vezet, ami egy szájbarágós videóban azonnali megoldást ígér.
és nem kellett túl sokat keresnem, hogy erre bizonyítékokat is találjak. A hirdetők kifejezetten rámentek a gyógyíthatatlan betegségekre, hiszen a kiszolgáltatott embereket sokkal könnyebb rávenni haszontalan pénzköltésre.
– írja a Facebookon nyilvános bejegyzésében (azóta törölte, de előtte lementettük) a hirdetéseket feladó cég, a Lifestyle Alternative Kft. egyik tagja, Dobrocsi Gábor. Igaza lehet, más kérdés, hogy miről van szó. A receptjük egyszerű:
És úgy tűnik, a módszer működik, de erről később.
Az egy kaptafára készült egytucatnyi weboldallal több betegség szenvedő alanyait is megcélozták. A doménadatbázisok találatai alapján Lifestyle Alternative-hez tartozik vagy tartozott:
Az oldalak mondanivalója ugyanaz: a jelenlegi tudományos eredmények alapján gyógyíthatatlan betegségek alternatív, csodaszerűen hatékony gyógymódját ígérik. Már a doménekben is azonnali megoldással kecsegtetnek, többen szerepel, hogy „soha többé”, „ég veled” vagy „stop”.
A legtöbb honlapon van egy videó, ami pár héten belül gyógyulást ígér. Az időtartamot néha cserélgetik benne, de 12 hétnél semmi nem tart tovább. A cég leleplezésére létrehozott rövid honlap szerint a videó hanganyagának alámondására álláskereső portálon keresztül kerestek embereket (a honlapot időközben törölték – a szerk.).
Tudod, az, amit felfedeztem, annyira könnyű, egyszerű és mégis hatásos, arra késztetett, hogy megalkossam ezt a programot [...] ami még a műtéttől is megszabadíthat.
– hallható például a Crohn-betegeknek szóló videóban. Máshol csak szöveg van, a lényeg viszont mindig ugyanaz: fel kell iratkozni egy listára, ahol tájékoztatást küldenek álnéven (általában a Bródy Barbara, Hajdú Sára, Lovassy Anna neveket használják) az adott betegségről, és elmondják, hogy ők tudják a megoldást, amit „hosszú évek kutatómunkájával gyűjtött össze” a természetesen szintén a betegségben szenvedő, de már meggyógyult szerző.
A megoldás egy nagyjából tízezer forintos könyvben van, azt kell megrendelni, természetesen ezt is az állítólag az adott betegségben szenvedő szerző írta. A könyv nem kapható sehol kereskedelmi forgalomban, csak ezeken a honlapokon tűnik fel, főleg az elektronikus formátumot próbálják rásózni az emberekre.
Érdemes összehasonlítani ezt a két, különböző betegségről, különböző domén alatt megjelenő videót:
Akár egyszerre is el lehet indítani őket, hogy érezhető legyen az átfedés. Az egyik a Crohn-betegségről, a másik az artózisról szól, de néhány szó kicserélésén kívül gyakorlatilag semmi különbség nincs köztük. Olcsó trükk, hogy a videó azzal riogat, hamarosan felemelik a könyv árát, ezért azonnal érdemes megrendelni. Részletesen elmagyarázzák azt is, hogyan kell beállítani a címet a levelezőprogramban címlistában – ennek az az eredménye, hogy a tőlük érkező reklámlevelek a későbbiekben nem kerülnek a levélszemétbe.
Az interneten többen úgy gondolják, hogy csalókról lehet szó, meg is írták tapasztalataikat a betegségekkel foglalkozó fórumokon. A válasz sem maradt el:
Az adminok nem ijedtek meg, így ma is olvasható a próbálkozás. Az ingerküszöböt már annyira átütötték, hogy a Gyakorikérdések.hu-n is nyomoznak utánuk.
Székhely: 2724, Újlengyel, Határ Út 12
Cégjegyzékszám: 13-09-164343
Adószám: 24283371-2-13
A fent bemutatott összes domén, honlap, videó a Lifestyle Alternative Kft.-hez köthető. Ehhez nem kellett oknyomozás, odaírják az oldalak aljára, kényesen ügyelnek rá, hogy a spamtörvényt ne sértésék meg. Ez persze nem azt jelenti, hogy a büntető törvénykönyv más passzusait ne meríthetnék ki.
A hivatalos, elérhető adatok alapján a cégben négyen dolgoznak,
Azaz a weboldalaknak és a reklámoknak rengetegen bedőlnek. A látogatottságról nem tudunk semmit, de az artózisos honlaphoz tartozó rejtett videó a Youtube-on 13 ezer megtekintés felett jár , a különböző doméneknek pedig több tízezer megosztása van a Facebookon:
Az egész biznisz alapja egy jól hangzó domén. Ha valahol rosszat írnak róluk, ezt felszámolják, és kicsit más néven térnek vissza, ezért lehet több, már nem működő domén a cég nevén. A masszív Google-hirdetéses kampány mellé Facebook-hirdetésekkel is nyomulnak, ehhez profi ügynökséget is használnak,
A bevétel alapján a kampányok bejöttek, bár a Lifestyle Alternative mással is foglalkozik, például étrend-kiegészítőkkel, egyik dobozuk felkeltette a dizájnerportálok érdeklődését is.
A cégadatok alapján a kft. két testvér, Dobrocsi Gábor és Hirsch Attila Zsolt tulajdona, utóbbi saját bevallása szerint „barátnőszerzési tréner” is, övé például a Csajozos Szövegek blog, és a baratnoszerzes.hu. A recept itt is egyszerű és azonnali, mint a gyógyíthatatlan betegeknél, minden csajt fel lehet szedni, nagyjából elég megnevettetni.
A Crohnról szóló korábbi cikkem után egy olvasó jelezte, hogy a céggel kapcsolatban már korábban a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordult, ott azonban átirányították a Pest Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségéhez.
Pedig lehet, hogy nemcsak a fogyasztóvédelemnek kellene lépnie. A büntető törvénykönyv így fogalmaz:
Aki jogtalan haszonszerzés végett mást tévedésbe ejt, vagy tévedésben tart, és ezzel kárt okoz, csalást követ el.
Márpedig gyógyulást ígérni gyógyíthatatlan betegeknek, aztán egy általánosságokról szóló papírhalmazt küldeni nekik, ez akár ki is merítheti a fenti kategóriát. A büntetés két év is lehet, ha a csalást üzletszerűen követik el, márpedig a tucatnyi honlap és videó, és az erre felhúzott cég esetében a külső szemlélő akár ilyesmire is gyanakodhat.