Kínának még három-négy évre van szüksége ahhoz, hogy megépítse a maga északi- és déli-sarkvidéki expedíciókat szolgáló jégtörőjét - közölték a kínai sarkvidéki kutatások intézetének vezetői Sanghajban.
A hajó társulni tud majd Kína jelenleg egyetlen - 1993-ban Ukrajnából vásárolt - jégtörőjéhez, a Hósárkányhoz. Az új jégtörőt kínai és európai szakemberek tervezik és Kínában fogják megépíteni. Ez az egyetlen jégtörő képtelen a két sarkvidék, illetve az óceán kutatása igényeinek megfelelni, és időben korlátozza a kutatási feladatok teljesítését - mondta Vej Ven-liang, a terület állami felügyeletét ellátó hivatal egyik vezetője az Antarktiszra induló expedícióról tartott sajtóértekezleten. A szakértők még tavaly elkészítették az új hajó terveit, amiket az államtanács már jóvá is hagyott. Jelenleg a költségvetés részletezése, a hajótervezés, a gyártó kiválasztása és a tudományos követelmények kidolgozása van folyamatban.
A kínai jégtörő munkába állításával a Hósárkányra elsősorban szállítási feladatok hárulnak majd, az érdemi kutatómunkára már a korszerűbb, jobban felszerelt hajóval indulnak útra a kutatók. A Hósárkány 251 fős létszámmal és az eddigi legnagyobb kutatási feladattal hagyja el október 11-én a sanghaji bázist. A szakértői csoportban helyet kap három tajvani kutató és összesen 12 nő. A csapat a 180 napos út során érinti a Déli-sarkvidék mindhárom kínai állomását. Ezek a Csangcseng, a Csungsan és a legújabb, a Kunlun. Az Északi-sarkvidéken egyetlen állomást építettek a kínaiak, a Huanghöt.
A Hósárkányt április 10-re várják vissza, azt követően, hogy a kutató állomások körül végeznek 30 tudományos projekttel. Következő útja - jövőre - az Északi-sarkvidékre vezet majd. Ennek során egyebek mellett keresni fogják egy Arktiszi-óceánon vezető kereskedelmi útvonal kialakításának a lehetőségét, készülve arra, hogy az éghajlatváltozás következtében idővel jelentősen csökken a jégtáblák mennyisége a térség vizein.