Genetikával megjósolható a szkizofrénia

2012. május 16., szerda 14:45

Korábbi genetikai kutatások eredményeinek összegzésével a DNS-jellemzők olyan csomagját állították össze amerikai kutatók, amelynek segítségével szerintük jól megjósolható, hogy a vizsgált személy szkizofréniás-e.

542 génváltozat elemzésével a kutatók meg tudták tippelni, hogy európai és afrikai származású amerikaiak csoportjában ki szenved szkizofréniában és ki nem. Mint a Molecular Psychiatry című szakfolyóiratban közzétett tanulmányukban írták: eredményeiket más származású emberek bevonásával is ellenőrizték, és megállapították, hogy a géncsomag valóban jól jelzi a zavar jelenlétét.

„A pszichiátria területén végzett genetikai tanulmányok általában kezdeti izgalmat váltanak ki, ám később más populációkban nem tudják megismételni eredményeiket, márpedig ez a legfontosabb igazolása annak, hogy egy megállapítás érvényes és szilárd" – magyarázta Alexander Niculescu, a tanulmány társszerzője, az Indianai Egyetem kutatója.

Niculescu csapata a szkizofrénia megjóslásában szerinte releváns géncsomagot úgy állította össze, hogy korábbi genetikai elemzések adatait összevetette, majd kiszűrte a többször előforduló, így legvalószínűbb genetikai változatokat. Más szakértők ugyanakkor megkérdőjelezik, hogy korábbi genetikai adatok efféle integrálásával valóban érvényes eredményre juthatnak.