Megtalálták a férfi fogamzásgátlás kulcsát

2012. május 29., kedd 14:37

Új típusú férfi fogamzásgátló szer kifejlesztése válhat valóra egy most azonosított gén segítségével, amely nélkülözhetetlenül fontos az egészséges hímivarsejtek termelődésében - állapították meg az Edinburghi Egyetem kutatói.

Egérkísérleteik eredménye azt mutatta, hogy a Katnal1 jelű gén alapvetően fontos a spermium előállításának utolsó szakaszában. A PLoS Genetics című tudományos folyóiratban közzétett tanulmány szerzői szerint, ha találnak a Katnal1 gén működését akadályozó szert, az visszafordítható férfi fogamzásgátlóként működhetne.

Állatkísérleteikben a kutatók a férfi terméketlenség okait keresték. Különböző módokon változtatták meg az egerek genetikai kódját, és azt figyelték, mely változások vezetnek terméketlenséghez. Így jutottak el a Katnal1 jelű génhez, amely egy, az ondósejtek termelésében fontos fehérjét kódol. A fehérje nélkül a hímivarsejt nem fejlődik ki teljesen, és a szervezet megszabadul tőle.

Amennyiben az embereknél is meg lehetne oldani, hogy a hímivarsejtek ne fejlődjenek ki teljesen, ám ez a változtatás megfordítható legyen, akkor ezzel új típusú, nem hormonális fogamzásgátlót lehetne előállítani - mondta el a BBC-nek Lee Smith, a kutatók egyike. A férfiak számára hozzáférhető és alkalmazható fogamzásgátló eszközök köre jelenleg lényegében a kondomban és a vazektómiában (az ondóvezeték átvágása vagy elkötése) merül ki.