Curry segített a gerincsérült patkányokon

2012. június 27., szerda 15:40

Az omega-3 zsírsavban és a curryt alkotó egyik anyagban gazdag étrend segített megőrizni gerinckárosodott kísérleti patkányok járóképességét. Erről a Journal of Neurosurgery: Spine című szakfolyóiratban számoltak be amerikai kutatók. Megállapításaik azt sugallják, hogy ezek az élelmiszeralkotó vegyületek részt vesznek az idegsejtek kijavításában és segítenek helyreállítani a neurológiai funkciókat a nyakat ért degeneratív károsodás után.

„A normális öregedési folyamat sokszor beszűkíti a gerinccsatornát, emiatt nyomás alá kerül a gerincvelő és megsérül a szövet. Bár a műtét enyhíti a nyomást, és így megelőzhető a további sérülés, a sejteket és idegszálakat addig ért károsodást már nem tudja kijavítani. Azt akartuk feltárni, vajon étrendkiegészítőkkel segíthetjük-e a gerincvelő öngyógyulását" – magyarázta Langston Holly, a Kaliforniai Egyetem Los Angeles-i intézményének (UCLA) idegsebész kutatója.

A kutatócsoport olyan állatmodellt hozott létre, amely megbízhatóan szimulálta, hogy mi történik az emberi gerincvelőben, ha valaki hosszabb időn át sokízületi gyulladásban (reumás artritiszben) vagy csontritkulásban szenved. Ezek az állapotok ugyanis gyengítik a gerincet, és nyaki myelopathiához vezethetnek, amelyben járászavar, nyak- és karfájdalom, a kezek zsibbadása és a végtagok gyengesége léphet fel. Ötvenöt éves kor felett ez a leggyakoribb oka a gerinccel összefüggő járási problémáknak.

A kísérletben a patkányok egyik csoportjának tápláléka az úgynevezett nyugati típusú étrendnek felelt meg, amelyben sok cukor és telített zsír szerepelt. A másik csoport patkány egyébként normál étrendjét kiegészítették dokozahexaénsavval (DHA) és kurkuminnal. Előbbi az omega-3 zsírsavak egyike, míg a másik a curry fűszer egyik alkotója, hatékony antioxidáns. Mindkettő mérsékli a szervezet gyulladásos folyamatait.

Korábbi tanulmányok igazolták, hogy e két hatóanyag kedvezően befolyásolja az agyi folyamatokat. Mivel az agy és a gerincvelő együttműködik, a kutatók feltételezték, hogy a gerincvelőben is hatékony lehet a két vegyület. Elméletük helytállónak bizonyult: már néhány hét elteltével javult a két hatóanyaggal kiegészített étrenden tartott patkányok járása.

A lezajlott molekuláris folyamatokat is vizsgálták úgy, hogy három jelzőanyag szintjét mérték az állatok vérében. A nyugati diétán tartott patkányoknál jellemzően rosszabb volt valamennyi marker értéke a normálisnál, míg a másik csoportban megfelelő értékeket találtak az állatoknál - ismertette a Science Daily című tudományos portál a tanulmányt.