Miért csak a nőkre hat a boldogság génje?

2012. augusztus 31., péntek 16:36

Egy kutatócsoport szerint létezik egy gén, ami az optimista személyiséggel hozható összefüggésbe, de a jelenlegi eredmények alapján úgy tűnik, hogy csak a nők boldogságát befolyásolhatja. A University of South Florida és a New York-i Állami Pszichiátriai Intézet kutatói a monoamin-oxidáz A (MAOA) nevű gént vizsgálva megállapították, hogy ez lehet az első vizsgált gén, ami az emberek boldogságáért felelős; legalábbis ezt állítja a felfedezéssel foglalkozó tanulmány vezető szerzője, Henia Chen.

A MAOA-t néhány tudós harci génnek nevezi, de a jelenlegi kutatási eredmények azt mutatják, hogy nők számára ez lehet a boldogság génje. A MAOA szabályozza a szerotonin, a dopamin és más neurotranszmitterek lebontásáért felelős enzim működését az agyban. Az enzim a működési elvét tekintve hasonlít néhány antidepresszánsra, valamint a szintetikus kábítószerekre is. A MAOA egyik génváltozata hozzájárul ahhoz, hogy az említett neurotranszmitterek magasabb arányban maradjanak meg az agyban, aminek hangulatjavító hatása van.

Bár a nők körében jellemzőbb a hangulatingadozásra és a szorongásra való hajlam, mint a férfiakéban, összességében boldogabb életük van, mint a férfiaknak. Chen szerint ennek az okát egyelőre nem sikerült tisztázni, az új eredmények mindenesetre segíthetnek abban, hogy megismerhessék a nemek közti különbségeket, és felfedezzék az emberi boldogságért potenciálisan felelős géneket.

De miért csak a nőkre hat?

A vizsgálat során a kutatók 345 személyt, 193 nőt és 152 férfit teszteltek. A DNS-vizsgálatokkal azt elemezték, hogy az alanyok szervezetében milyen génvariációkban létezik a MAOA. Az eredményeket összevetették a saját boldogságukat egy széles körben használt és elfogadott skálán értékelő önkéntesektől kapott adatokkal. A kutatók számos más faktort, például az életkort, a jövedelmet és az iskolázottságot is figyelembe véve megállapították, hogy azok a nők, akikben a kérdéses génváltozat megtalálható volt, lényegesen boldogabbak voltak, mint a többiek.

A vizsgált férfiak DNS vizsgálata során kiderült, hogy bár sokuknál megtalálható volt a boldogságért felelős MAOA-génváltozat, ez nem befolyásolta a hangulatukat. A kutatók szerint erről a tesztoszteron magasabb szintje tehet; bár ez a hormon a nőkben is megtalálható, a férfiaknál semlegesíti a MAOA pozitív mellékhatásait. Chen szerint elképzelhető, hogy erre már akkor sor kerül, amikor a férfiak elérik a pubertáskort, és megemelkedik a tesztoszteronszintjük; emiatt az is lehetséges, hogy a serdülőkor előtt a férfiak még boldogabbak a nőknél.