Áttörés a HIV-antitestek fejlesztésében

2012. október 24., szerda 16:48

Dél-afrikai és amerikai kutatók felfedezték, hogy egyes emberek szervezete miként képes a HIV-vírussal szemben hatékony antitesteket előállítani, megállapításukat a Nature Medicine című tudományos folyóiratban ismertették.

A kutatók szerint egyes HIV-fertőzött emberek antitestei alkalmazkodnak, így felismerik a HIV-vírus felszínén megjelenő cukormolekulát, amelyet a vírus azért használ, hogy be tudjon lépni a gazdaszervezet sejtjeibe. Ezek az antitestek a HIV-vírus tíz ismert törzse közül kilencet ismernek fel és teszik lehetővé elpusztításukat.

A kutatások egyrészt fokvárosi, másrészt amerikai egyetemeken - az Észak-Karolinai és Harvard Egyetemen - zajlottak. A tanulmányhoz több éven keresztül rendszertelen időpontokban vérmintákat vettek a kutatók két HIV-fertőzött nőtől. Ez tette lehetővé, hogy megfigyeljék, miként változtak az eltelt idő alatt a nők antitestei és maga a vírus.

A vizsgálatokból kiderült, hogy a glikán nevű cukormolekula - amely a vírus külső fehérjeburkának egy bizonyos pontján jelent meg - idézte elő, hogy az érintett nők immunrendszere képes volt a HIV-vírusok 88 százalékát elpusztító antitesteket termelni.

„Ezek a széles körben hatékony antitestek nem gyógyítják meg a HIV-fertőzöttséget, de megelőzik, hogy a vírus megfertőzze az egészséges sejteket" - hangsúlyozták a kutatók. A felfedezés reményt ébreszt arra, hogy a vírus többféle törzsével szemben hatékony HIV-vakcinát fejleszthessenek ki a jövőben.