Pandavér rejtheti a jövő gyógyszerét

2013. január 2., szerda 17:02

Megkülönböztetett, veszélyeztetett állapotuk miatt a pandák a vadvilág megőrzésének jelképei lettek, most azonban még egy okunk van arra, hogy megmentsük az óriáspandát a kihalástól. Kínai kutatók felfedezték, hogy az 1600 éve vadon élő állatok hatékony antibiotikumot termelnek véráramukban, amely megöli a baktériumokat és a gombákat.

A tudósok szerint az anyagból új gyógymódok készülhetnének a gyógyszerrezisztens szuperbaktériumok és más betegségek ellen. Az antibiotikumot valószínűleg a panda immunrendszere termeli, hogy megvédje őt a betegségektől. A DNS-elemzések után kiderült, hogy a kulcsfontosságú összetevő a katelicidin nevű antibakteriális peptid.

A tudósoknak nincs szükségük a pandákra az anyag előállításához, azt mesterségesen, laboratóriumi körülmények között is létre tudják hozni. Hsziuven Jen, kutatásvezető a kínai Life Sciences College of Nanjing Agricultural Universityről elmondta a Telegraphnak elmondta, hogy a katelicidin kísérleteikben antibiotikumként viselkedett nagy számú baktériummal és gombával szemben, beleértve a normál és a rezisztens törzseket is.

A kutató szerint a gyógyszerrezisztens mikroorganizmusok növekedő számának nyomása alatt sürgősen szükségünk van új típusú antibiotikumok kifejlesztésére. A génekben kódolt antibiotikus peptidek pedig fontos szerepet játszhatnak ebben.

A kutatások szerint a katelicidin kevesebb mint egy óra alatt ölte meg azokat a baktériumokat, amelyeket a jól ismert szerek több mint hat óra alatt. Az elemzések szerint a pandák katelicidinje a kutyáéval áll legközelebbi rokonságban.