Gyógyítható lehet az AIDS

2013. január 17., csütörtök 16:16

A Queenslandi Orvostudományi Kutatóintézet (QIMR) legfrissebb tanulmánya szerint egy ausztrál kutatócsoport olyan áttörést ért el, amely az AIDS lehetséges gyógymódjának kidolgozásához vezethet. A QIMR közleménye szerint az intézet molekuláris virológiai laboratóriumában dolgozó David Harrichnek sikerült úgy módosítania a HIV vírus egyik fehérjéjét, hogy az erős, hosszan tartó védelmet nyújtson a szervezetnek a fertőzésekkel szemben. A szakember szerint a módszer nem jelent gyógymódot az AIDS kórokozójával szemben, de biztosítja, hogy a vírus szunnyadó állapotban maradjon.

A Human Gene Therapy című folyóiratban közölt tanulmány szerint az immunsejtekben található kérdéses fehérje a módosítást követően segíti az egészséges immunrendszer fenntartását, így a pácienseknek lesz esélyük megbirkózni a normális fertőzésekkel. A professzor megjegyezte, hogy olyan ez, mint tűzzel harcolni a tűz ellen.

A kutatók egy normális vírus fehérjemolekuláját használták föl, amire a kórokozónak szüksége van a növekedéshez, majd megváltoztatták azt. Emiatt a molekula, ahelyett, hogy a vírusnak segédkezne, valójában megakadályozza a sokszorozódását, ráadásul igen hatékonyan. A kutató úgy véli, ez az eljárás lehet az AIDS egyik lehetséges gyógymódja.

Ausztráliában több mint 30 ezer embernél diagnosztizáltak HIV-fertőzést. Harrich szerint az új eljárás állatokon való tesztelése még az idén megkezdődhet, és az előzetes eredmények ígéretesnek tűnnek. HA a klinikai tesztek sikeresnek bizonyulnak, akkor egyetlen hatékony kezeléssel helyettesíteni lehetne a jelenleg szükséges terápiákat. A szakember úgy látja, az új módszer jelentősen javíthatja a HIV-vírus hordozóinak életminőségét is.