Étvágyfigyelő agysejteket azonosítottak

2013. április 9., kedd 16:14

Brit kutatók megállapították, hogy a tanicitáknak nevezett sejtek étvágyszabályozó neuronokat tudnak előállítani. Ez arra utalhat, hogy az étvágy nem születéskor meghatározott, megváltoztathatatlan tulajdonság. Korábban ugyanis úgy gondolták, hogy az étvágy szabályozásával összefüggésbe hozott agyi idegsejtek az anyaméhben, az embrió fejlődése közben alakulnak ki, és később már nem lehet módosítani rajtuk.

A Journal of Neuroscience szaklapban megjelent tanulmányban a kutatók beszámoltak az egérkísérleteik eredményeiről, amelyekben az őssejtként viselkedő, fiatal és felnőtt rágcsálók agyában egyaránt kimutatott taniciták működése azt jelezte, hogy az étvágyon lehet változtatni.

A tudósok a hipotalamuszt, az agy alvásért, a szervezet energiafogyasztásáért, az étvágyért, a szomjúságért és számos más biológiai funkcióért felelő területét vizsgálták a kísérletben. Az étvágy szabályozását végző idegsejteket a genetikai sorstérkép készítésének módszerével elemezték, és megállapították, hogy bizonyos sejtek születés után, sőt fiatal felnőttkorban is termelnek neuronokat, amiket az egerek agyának étvágyellenőrző része hasznosíthat.

Mohammad Hajihosseini, a kutatás vezetője elmondta, hogy a felfedezés állandó megoldást nyújthat az elhízás kezelésére, de legalább 5-10 évnyi kutatást igényel, hogy a kidolgozandó eljárást embereken is alkalmazni lehessen. A BBC-nek nyilatkozó kutató szerint a tanulmány kimutatta, hogy az étvágy ellenőrzésére szolgáló kapcsolási kör idegsejtjeinek száma nem állandó: a rendellenességek kiküszöbölése céljából az idegsejtek számát manipulálni lehet. A kutatók a következő lépésben azokat a géneket és folyamatokat fogják keresni, amik az érintett taniciták viselkedését és tevékenységét szabályozzák.