Így működik az elhízás génje

2013. július 15., hétfő 21:01

Egy kutatócsoport megfejtette, hogy a megnövekedett éhségérzetért felelős gént hordozó emberek hogyan válnak kövérré. Az elhízásért felelős, FTO jelű gén a világ lakosságának egyhatodában jelen van. Már korábbi tanulmányok is kimutatták, hogy a gén hordozói 70 százalékkal nagyobb eséllyel híznak el, de eddig nem ismerték ennek az okát.

A tanulmányhoz az alanyoktól étkezés után vérmintát vettek, MRI-vel vizsgálták meg az agytevékenységüket, és a ghrelin hormon termelődésének molekuláris szintű vizsgálatát is elvégezték. A brit tudósok csoportja teszteket végzett, hogy megismerjék az FTO gén működését. A teszteredmények szerint a génváltozattal élő embereknek nemcsak magasabb az éhséghormon, a ghrelin szintje a vérben, hanem fokozottan érzékenyek erre a kémia anyagra az agyukban.

Évente 2,8 millió emberrel végez

Rachel Batterham, a University College London (UCL) kutatója, a tanulmány vezető szerzője elmondta, hogy munkájuk új betekintést ad az elhízásba, mint betegségbe, és ez új gyógymódok kidolgozásához vezethet. kidolgozásához.

Korábbi kutatások már kimutatták, hogy a ghrelin hormon jelenlétét csökkenteni lehet magas fehérje tartalmú étrenddel. Steve Bloom, a UCL kutatója elmondta, hogy az FTO gén az elhízási járványnak csak egy kis részére ad magyarázatot; a mostani felfedezés fontos lépés előre a különféle tényezők szerepének kiderítésében.

Évente 2,8 millió ember hal meg világszerte a túlsúly és a elhízás miatt. 2011-ben több mint negyvenmillió, öt év alatti gyermek volt túlsúlyos az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint. Az elhízás ellen nehéz hatékony gyógyszert fejleszteni, bár már léteznek bizonyos készítmények; tavaly az amerikai gyógyszerhatóság (FDA) két ilyen szer forgalomba bocsátását engedélyezte.