Minivesét növesztettek őssejtekből

2013. december 16., hétfő 09:12

A Queenslandi Egyetem Sejtbiológiai Intézetének munkatársai őssejtek felhasználásával növesztettek vesét, áll a Nature Cell Biology című szaklapban közölt cikkben. A kutatók szerint az áttörés kiváló lehetőségeket teremt a gyógyszerkutatás területén, illetve a vesebetegségek elleni küzdelemben.

Melissa Little, a tanulmány egyik szerzője elmondta: a kutatócsoport munkájának lényege valójában nem is a konkrét vese létrehozása volt. Sokkal fontosabb az az eljárás, amivel az őssejteket rávették a vesét létrehozó folyamatokra. „Bár a vese fejlődési folyamatát jól ismerjük, a nefronokat, vagyis a vese működési alapegységeit nem lehet utólag pótolni. A tanulmányban azt dolgoztuk ki, hogy lehet embrionális őssejteket úgy irányítani, hogy egy működőképes vese legyen a végeredmény.”

Little szerint nemcsak a veseátültetésre váróknak jelenthet később nagy segítséget a módszer, de a gyógyszerkutatás is nagyban egyszerűsödik, hiszen a laboratóriumokban növesztett veséken közvetlenül lehetne vizsgálni egy-egy hatóanyag mellékhatásait. Ugyanakkor a kutatók szerint a művesekezelések csak Ausztráliában 1,8 milliárd dollárt emésztenek fel, és csak az átültetésre kijelöltek negyede kap új vesét.