Szóval így működik a hasnyálmirigy

2014. január 13., hétfő 13:41

A barcelonai August Pi i Sunyer Biomedikai Intézet kutatói azonosították a hasnyálmirigy működését szabályozó információt az emberi genomban – írja az MTI.

A kutatók szerint a mechanizmus rendellenessége összefügg a cukorbetegség és az anyagcsere-problémák kialakulásával is. Lorenzo Pasquali, a kutatás vezetője szerint a mostani eredményekkel sejtszinten megérthető, hogy egyes embereknél miért alakul ki a cukorbetegség.

A témával foglalkozó tanulmány a legújabb Nature Geneticsben jelent meg.

A szervezet minden sejtje tartalmazza ugyanazt a genetikai információt, de a hasnyálmirigysejtek például abban különböznek a szívsejtektől, hogy a szövetben mindig más gének aktívak; ez az aktiváló információ a szabályozó régiókból érkezik. Az egyik kutató, Gómez Skármeta elmondta, hogy ezeket a régiókat összekötötték a hozzájuk tartozó célgénekkel, amik erre reagáltak is.

A kutatók szerint ezek az utasítások összefüggnek az emberi betegségekkel is.

A hasnyálmirigy és az anyagcsere betegségeivel összefüggő mutációk a DNS-nek azon a területén helyezkednek el, ami a szabályozó információt hordozza. Emiatt az aktiváló mechanizmus is megváltozik, így a gének nem fognak helyesen működni a hasnyálmirigyben. Ez viszont cukorbetegséget és más anyagcserezavarokat okozhat.