Dobolj, ne hülyülj!

2015. január 12., hétfő 14:50

A hangszeren játszás csökkentheti a demencia kialakulásának kockázatát – írja az MTI, egy ikerpárok bevonásával készített tanulmányra hivatkozva. A tanulmány szerint az ikerpár zenélni tudó tagjánál egyharmaddal kisebb valószínűséggel jelentkezett az időskori emlékezetvesztés, a demencia.

A szakértők szerint eddig kevés vizsgálat foglalkozott a szabadidős zenélés demenciára gyakorolt hatásaival, többek között a résztvevők genetikai hátterének különbözőségéből eredő problémák miatt. Ezúttal viszont 157 ikerpár bevonásával fel tudták térképezni a zene és a demencia közötti kapcsolatot, mivel az egypetéjű ikreknek 100 százalékos, a kétpetéjűeknek átlagosan 50 százalékos a genetikai azonossága.

A kutatásban részt vevő ikerpároknak csupán az egyik tagja küzdött időskori emlékezetvesztéssel. Ez lehetővé tette a kutatók számára, hogy egyszerre tanulmányozzák a betegség kockázati tényezőit, illetve az egészséges fél révén a védelmi faktorokat.

Figyelembe véve a résztvevők nemét, iskolai végzettségét és fizikai aktivitását, a kutatók megállapították, hogy az idősebb felnőttkorban hangszeren játszó alanyoknál 36 százalékkal kisebb valószínűséggel alakult ki demencia és kognitív deficit.

Számos genetikai hajlam, illetve a fejlődés korai szakaszában megélt környezeti hatások hasonlósága ellenére a zene iránti érdeklődésben megfigyelhető különbözőségek ikerpárok esetében olyan összefüggést mutatnak a demencia előfordulását illetően, amely nem magyarázható a végzettséggel, vagy fizikai aktivitással.

– nyilatkozták a Kaliforniai Egyetem kutatói.

A kutatók egyelőre nem tudják, hogy a hangszeren játszásnak miért van ilyen hatása, de az egyik elméletük szerint a gyakorlat hozzájárul az úgynevezett kognitív tartalék képzéséhez, amely kompenzálja az agy hanyatlását. (Néhány korábbi vizsgálat kimutatta, hogy a magasabb iskolai végzettség hozzájárulhat a demencia kezdetének eltolódásához.) A hangszeren játszás számos agyterületet hoz működésbe.