Index Vakbarát Hírportál

Lassabban fejlődhet a gyerek, ha forgalmas helyen van az iskola

2015. március 5., csütörtök 12:56

Fokozottabb a kognitív fejlődés sérülésének kockázata azoknál a gyerekeknél, akik a közlekedés által erősen szennyezett levegőjű térségek iskoláiban tanulnak – írja az MTI.

A PLOS Medicine című amerikai folyóiratban közölt tanulmány készítői 12 hónapon keresztül követték figyelemmel 39 barcelonai iskola 2715 hét és tíz éves kor közötti diákjának kognitív fejlődését. A szakemberek emellett heti kétszer mérték a közlekedéshez köthető szennyezés, többek között a nitrogén-dioxid szintjét az intézmények játszóterein és belső zárt részein.

Az eredmények azt mutatták, hogy az erősen szennyezett környéken lévő iskolák diákjainak kognitív fejlődése elmaradt az alacsonyan szennyezett iskolák diákjaiéhoz képest, még a kognitív fejlődést befolyásoló egyéb tényezők figyelembevételét követően is. Az alacsonyan szennyezett iskolák esetében például a vizsgált időszak alatt 11,5 százalékkal növekedett a gyerekek munkamemóriája, míg a magas szintű légszennyezettségnek kitett intézmények diákjainál mindössze 7,4 százalékos volt a növekedés.

Az iskolai légszennyezettség és a kognitív fejlődés közötti összefüggés független a lakóhelyi légszennyezettségtől, és túlmutat azokon a kisgyermekkori otthoni hatásokon, amelyeket korábbi tanulmányok már kimutattak. Az iskolák területén való nagyobb kitettség egyrészt azzal lehet összefüggésben, hogy az iskolaidő alatt rendkívül magas a közlekedési légszennyezés mértéke, másrészt azzal, hogy a gyerekek nagyobb mennyiségű szennyezett levegőt lélegeznek be a testedzés és egyéb fizikai tevékenységek közben.

Rovatok