A világon először manipulálták emberi magzatok génjeit

2015. április 23., csütörtök 11:27

Kínai tudósok egy csoportja megjelentetett egy tanulmányt, amelyből kiderül, hogy a világon először élő emberi embrió genomját módosították. A csapat egy életképtelen embrióban próbált megváltoztatni egy gént, amely halálos vérképzőszervi rendellenességet okozott.

A kísérletet egy CRISPR nevű technológia tette lehetővé, amely a CAS9 nevű enzimen alapul, és korábban az évszázad biotechnológiai felfedezésének is neveztek. Ezzel az eszközzel a DNS szerkeszthetővé válik, nem kívánt darabkákat lehet vele kivágni, vagy akár kicserélni más szekvenciákkal. Ez forradalmasíthatja a betegségek kezelését, de egyrészt komoly etikai aggályokat vet fel, másrészt előre nem látott genetikai változásokat idézhet elő, ráadásul egyelőre még meglehetősen pontatlan is.

Éppen ezért írták aggódó tudósok egy hónappal ezelőtt, hogy senki ne használja még a módszert. Már az akkori felszólalásnak is az volt az előzménye, hogy ilyen irányú kínai kísérletekről lehetett hallani. Ezek a pletykák igazolódtak be az új tanulmány megjelenésével, és állítólag legalább négy különböző kínai csoport dolgozik hasonló projekten.

Ugyanakkor a gyakorlati alkalmazás még biztosan messze van. A tanulmány szerint a Sun Yat-sen Egyetem kutatói komoly akadályokba ütköztek a kísérletek során. 86 életképtelen magzattal kezdtek dolgozni, végül 28-on tudták végrehajtani az eljárást, és ezeknek csak töredékénél sikerült végrehajtani a kívánt módosításokat. Emellett sok nem kívánt mutációt találtak a manipulált magzatokban. A kutatást vezető Junjiu Huang szerint azért álltak le, mert tudták, hogy sokkal nagyon sikerességi arányt kell elérniük.

A komoly genetikai kockázatok mellett a kézi vezérlésű evolúció súlyos etikai kérdéseket is felvet – elég csak a Gattaca című film rendelésre összeállított tulajdonságkészletű dizájnergyerekeire gondolni.