49-51: ez a válasz a tudomány egyik legnagyobb kérdésére

2015. május 19., kedd 17:08

A tudomány egyik legnagyobb kérdésére talált választ egy egészen elképesztő méretű kutatás: 50 évnyi, összesen 14,5 millió darab ikerkutatás adatait nézték át, hogy megtudják, a genetika vagy a környezeti hatások határozzák meg az egészségünket.

Az eredmény a lehető legigazságosabb: a Nature Genetics című szaklapban közöltek szerint az egészségügyi problémák 49 százalékát genetikai, 51 százalékát pedig környezeti hatásokra lehet visszavezetni.

Persze ha nem az átlagot nézzük, hanem egy-egy esetet lebontunk, azért kiderül, hogy az adott helyzetben mi hangsúlyosabb. A bipoláris rendellenesség kialakulását például 70 százalékban genetikai, 30 százalékban külső tényezők befolyásolják. A tanulmány szerzői szerint az eredmények hatására érdemes váltani egyet a szemléleten: nem az a kérdés, hogy genetikai vagy a külső hatások a fontosabbak, hanem az a lényeg, hogy a két tényezőre egyaránt figyelve próbáljunk élni.

Az esetek 69 százalékában volt azonban olyan, hogy egy-egy betegséget az átlagtól eltérő génkészlet összeadódó hatása tett súlyosabbá. A kutatók szerint ez mutatja, hogy érdemes a genom alapú gyógyászat kutatásába a lehető legtöbb energiát fektetni.