Vírusok is átkerülnek a fekáliátültetéssel

2016. április 1., péntek 16:28

A fekáliaátültetés sok emberen segíthet, mert a szervezetünknek hasznos baktériumokat is serkentheti, ezzel több fertőzés is kezelhető: például a Clostridium difficile baktérium, amely az álhártyás vastagbélgyulladás leggyakoribb okozója, de használják a irritábilis bélszindrómák kezelésére is.

A University of Pennsylvania's Perelman School of Medicine kutatói szerint azonban a baktériumok  nem az egyedüli mikrobák, amelyeket átültetnek: mBio című szaklapban megjelent tanulmányuk szerint nem patogén (betegséget nem okozó) vírusok is átvészelik a kalandot.

A tanulmány szerzője, Frederic Bushman szerint a donorokat átvizsgálják mindenféle patogénekkel kapcsolatban, az ismeretlen dolgokkal, lehetséges fertőzésokozókkal azonban nem foglalkoznak.

A kutatók megvizsgálták, mi mást ültethetnek még át a páciensekbe, ezért analizálták a székletét, amit egészséged donortól ültettek be három, fekélyes vastagbélgyulladásban szenvedő gyereknek. A gyerekek harmincszor kaptak átültetést 2-4 hónap alatt.

„Látjuk, ahogy a bakteriális vírusok emberek között mozognak, és megtanulhatunk néhány dolgot az átadásból. Nem láttunk viszont olyan vírusokat, amelyek állati sejteken nőnek, és esetleg megfertőzhetik a pácienseket" – fogalmazott Buhsman.

A kutatók által észlelt bakteriofágok valószínűleg nem túl veszélyesek, viszont hordozhatnak toxinokat, és hozzájárulhatnak az antibiotikum-rezisztencia kialakulásához a páciensekben. Az biztos, hogy kell még foglalkozni a kérdéssel.