Kullancsból is lehetne gyógyszert gyártani

2017. június 29., csütörtök 09:20

Egy új brit tanulmány szerint a kullancs nyála valóságos aranybányája lehet az új típusú gyógyszereknek – írja az MTI.

A kullancs 8-10 napon át is képes az állat vagy az ember vérét szívni anélkül, hogy fájdalmat vagy gyulladást okozna, vagyis akár észrevétlen is maradhat ennyi ideig. A kutatók szerint ez a nyálban lévő fehérjék miatt van, mert ezek megakadályozzák a gyulladást azáltal, hogy semlegesítik a megtámadott állat vagy ember szervezetében lévő, kemokinnek nevezett anyagokat. A kutatók azonosították a kullancs nyálában a kemokint.

A Scientific Reports aktuális számában közölt tanulmány szerzői – oxfordi kutatók – azt állítják, hogy a kullancs nyálában található fehérjék akár veszélyes szívbetegségek gyógyítására is felhasználhatók. A fehérje megszünteti a gyulladást, ami szívizomgyulladást, végső soron szívelégtelenséget okozhat, de akár az agyvérzésen és az ízületi gyulladáson is segítsen.

Shoumo Bhattacharya, az Oxfordi Egyetem kardiológus munkatársa, a kutatás vezetője elmondta, hogy a szívizomgyulladás olyan betegség, amely ellen jelenleg nagyon kevés gyógymód létezik.

A kullancs gyulladásgátló stratégiájának kutatása új ötleteket adott, melyek alapján életmentő kezeléseket tudunk kidolgozni akár más betegségek, a szívroham, az agyvérzés, a hasnyálmirigy-gyulladás vagy az ízületi gyulladás gyógyítására is.

Mivel az eddigi eddigi kutatások laboratóriumi körülmények között folytak, évek telhetnek el, míg embereken segíthetnek az új szerekkel.