Index Vakbarát Hírportál

Sikeres volt a csupaszárny repülő tesztje

2007. július 30., hétfő 16:01

Új technológiákkal próbálkoznak a repülőgépgyártók, a Boeing például elővette a régi csupaszárny-modellt, és kipróbálta, hogy valóban elérhető-e vele kisebb fogyasztás, és alacsonyabb zajszint a speciális felépítéssel. Az első tesztek után bizakodók a mérnökök.

Sikeres tesztrepülést végzett a távirányítással vezérelt 226 kilogrammos X-48B. A próbára július végén került sor, a kaliforniai Edwards légibázis felett. A hatméteres szárnyfesztávolságú, főleg kompozitból készült gép 2,2 kilométeres magasságig emelkedett három sugárhajtóműve segítségével, majd 31 perccel a felszállás után befejezte próbaútját.

Egyedi forma

A repülő egy óriási rájára hasonlít, mivel egyetlen nagy szárny az egész. A gépet a Boeing fejleszti a NASA-val és az amerikai légierő kutatómérnökeivel közösen, az ohioi Wright Patterson légibázison. A most kipróbált gép tized akkora, mint az eredeti repülő lenne, a modellt az angol Cranfield Aerospace készítette.

X-48B

"A mostani kísérlet egy újabb áttörés a repülés történetében", lelkendezett Gary Cosentino, a szárnytestért felelős mérnök. "Az X-48B pont olyan jól repült, ahogy arra számítottunk, és reményeink szerint számos repülést hajtunk majd végre még a nyáron és ősszel. Ezekből rengeteg hasznos információhoz juthatunk a további fejlesztésekhez", mondta.

A gép törzse gyakorlatilag maga a szárny, az X-48 B-nél ez a két rész nem különül el egymástól. Az óriási szárny a gép farkáig elér, ezzel szakértők szerint könnyebben emelkedik a magasba, mint a hagyományos repülők. Nemcsak a felszálláskor kell kevesebb energiát kifejteni, a Boeing abban bízik, hogy ezzel a megoldással tartósan csökkenthető a fogyasztás, ráadásul a repülő még halkabb is lehet a jelenlegi modelleknél. Ezt nem valamilyen trükkel éri el a gép, pusztán azzal, hogy az óriási szárny fölött lennének a hajtóművek, így azok lefognának valamennyit a zajból.

A tesztrepülés során a földi állomásról irányította a gépet a pilóta, előtte egy hagyományos repülő irányítópultja volt, a monitoron megjelenő képet meg az X-48B-n elhelyezett kamera közvetítette.

A közeljövőre nézve 25 próbarepülést terveznek alacsony sebesség mellett, majd a későbbiekben tovább gyorsítják a gépet, hogy megfigyeljék, mennyire marad halk az utazósebesség elérése után.

Rovatok