Tasi István kultúrantropológus, Krisna-hívő lelkész, az értelmes tervezettség egyik legismertebb hazai élharcosa, az Értelmes Tervezettség Mozgalom tagja. A törzsfejlődést nem fogadja el, Mi van, ha nincs evolúció? címmel könyvet írt nézeteiről. Az evolúciótagadók egyik legismertebb hazai alakjával a Jövő Házában, a Robot Zoo kiállításon beszélgettünk.
Itt állatrobotok láthatók, amik jól érzékeltetik az értelmes tervezettség alapkoncepcióját. Eszerint az élő szervezetek olyan alapjellegzetességekről árulkodnak, amelyek valamilyen intelligens befolyással, egy értelmes tervvel magyarázhatók a legjobban. Ezeken a kiállított állatgépeken dugattyúkat, csuklószerkezeteket látunk, amelyek sematikusan mutatják az élő szervezet összetettségét. Az alkatrészek nagy része olyan kapcsolatban van egymással, hogy egyszerűsíthetetlen struktúrát alkotnak, vagyis kölcsönösen szükségük van egymásra. Az élő szervezetekben is vannak ilyen egyszerűsíthetetlen rendszerek, és ezeknek egy időben kellett megjelenniük, mivel külön-külön nincsen hasznuk. Az értelmes tervezettség elmélete ez alapján azt mondja, valószínűbb, hogy az élő szervezetek valamilyen intelligens tervet követve jöttek létre, mint irányíthatatlan természeti folyamatok, például mutáció és szelekció révén.
Az evolúcióelméletnek vannak jelentős hiányosságai, és az utóbbi években nemhogy betömődtek volna a hézagok, de sokasodtak – különösen, ahogy az élő szervezetek, sejtek komplexitását feltárta a tudomány. Ma már tudjuk, hogy egy sejt szerkezete milyen bonyolult, és ez nagyon jogosan vetette fel a kérdést, hogy ezt a mikroszintű összetettség létrejöttét el lehet-e magyarázni fokozatos működőképes lépéseken keresztül. Az életeredet-kutatások nem tudnak választ adni ennek a komplexitásnak a megjelenésére, ezért a tervezettség egyre nyomósabb lehetőségnek tűnik.
Erre az elmélet nem kínál választ, mert nem szeretné túllépni a tudomány illetékességi körét. Az intelligens tervezettség egy empirikus alapon álló tudományos megközelítés. Azt mondja, hogy a tudománynak van egy eszköztára a tervezettség jeleinek detektálására, és ezt a módszert lehet alkalmazni az élő szervezetekre is. De a tudomány nem képes arra, hogy megválaszolja, ki vagy mi ez a tervező intelligencia. Lehet egy természeten belüli, vagy egy természetfölötti értelem is, az elméletnek ez már nem tartozik a hatáskörébe. Ez egyéni meggyőződés, filozófiai megközelítés kérdése.
A darwini elméletnek vannak részigazságai, az élőlényeknek valóban létezik egy korlátozott változásra való képessége. A kérdés az, hogy ez a képesség meddig terjed. Azt látjuk, hogy akár a tenyésztés vagy a növények nemesítése folytán változhatnak az élőlények, de nem az alapvető anatómiai jellegzetességeiket tekintve. Mindez nem ad választ arra, hogy az eredeti konstrukciók hogyan jöttek létre. Én úgy látom, hogy Darwin megközelítése az élőlények változékonyságáról a része lesz egy tágabb elméletnek, amely magában foglalja az intelligens eredetet is, ami után az élőlények mintegy beprogramozva rendelkeznek bizonyos változékonysági képességgel. De az egyik fajból nem jön létre egy másik faj.
Ez még belefér a korlátozott változékonyságba. A kísérletek azt mutatták, hogy a gyümölcslegyek alapvető felépítésüket tekintve gyümölcslegyek maradnak. Amikor pedig egy mesterségesen eltorzított légypopulációt magára hagynak, visszatér eredeti formájához. Az említett baktériumok estén sem jön létre új faj, csupán egy baktériumfaj képesnek bizonyult egy természetes aminosavhoz nagyon hasonló vegyület felhasználására. Ezek a kísérletek nem adnak választ a többsejtűek, az ivaros szaporodás, az új szervek megjelenésére. Amit látunk, azt elfogadjuk, mint tényt, és következtetünk belőle – van aki azt, hogy a változás korlátlan lehet. Ez egy hit, egy meggyőződés, amihez mindenkinek joga van. Ugyanakkor másoknak joguk van azt mondani, hogy e változások korlátokhoz kötöttek.
Ez egy önkényes extrapoláció. Amit ön mond, az csak egy meggyőződés, nem tudjuk megmondani, hogy ezek a változások valóban bekövetkeztek-e.
A fajok átmenetiségének bizonyítéka semmi másban nem rejlik, mint a rájuk ragasztott címkében. Ezeket a fajokat ugyanúgy lehet tervezettnek tekinteni. Egy intelligens tervező szabadon kombinálhatja a rendelkezésére álló építőelemeket, például a kacsacsőrű emlős esetén. Eszerint nem fajok közötti időbeli átmenetről van szó, hanem csupán az elemek másféle kombinációiról. A fajok molekuláris hasonlóságait vizsgálva a tudomány ellentmondó eredményekre jut, belegabalyodik az evolúció magyarázatába. Azonban egy csapásra kitisztul a kép, ha azt mondjuk, hogy ezek a szekvenciák legókockák. Egy mérnöki értelem szabadon használhatja fel ugyanazokat az elemeket egymástól jelentősen különböző fajok esetén is.
Én azt hiszem, hogy ezek az adatok teljes összhangban említhetők az értelmes tervezettséggel is. Ez nem szolgáltat érvet se pro, se kontra.
A fajok kihalása nem vitatéma, vannak jól feltárt okai, élőhelyek megváltozása, populáció lecsökkenése, ez nem igényel értelmes beavatkozást. A fajok keletkezése viszont mindenképpen intelligens befolyást feltételez – hogy ez hogyan valósul meg, ebben vannak eltérések a mozgalmon belül, ugyanúgy, ahogy az evolúciós elméletben is vannak irányzatok.
Az értelmes tervezettség hívei előszeretettel citálnak egy listát, amin tudósok tesznek hitet arról, hogy szkeptikusok az evolúcióval szemben. A listán körülbelül 700 név olvasható, többségében amerikai nevek, de egy magyart is találunk közöttük (Farkas Ferenc vegyészmérnökét, aki az Értelmes Tervezettség Mozgalom elnöke). Az evolúciót elfogadók legfőbb kifogása a listával szemben, hogy biológus szaktekintély nem található a nevek között.
Van itt egy ördögi kör: amikor a tudományos lapok az értelmes tervezettséggel kapcsolatos cikket kapnak publikálásra, azt mondják, nem jelenhet meg, mert nem tudományos. Amikor pedig mégis megjelenik egy ilyen cikk, azt mondják, hogy ennek nem szabadott volna megjelennie. Az intelligens tervezést támogató tudósok olykor még az állásukat is elvesztik a meggyőződésük miatt. Ezért a közvéleményt és a tudományos közösséget párhuzamosan kell meggyőzni. Sajnos ez utóbbi nehezen megy, az evolucionista tudósok féltik az ideológiai dominanciájukat.
Ideológia, mert ha a tudományt lerögzítjük egy előfeltételezéshez, ideológiává válik. Ideje lenne, hogy a rendszerváltás a tudományos oktatásban is megjelenjen, hogy a materializmus ne legyen kötelező tudományos megközelítés. Nem szabad összekeverni azt a kérdést, hogy melyik elmélet tudományos és melyik mi nem, azzal, hogy melyik tudományos elmélet a népszerűbb. Itt persze a tudomány definíciója is terítékre kerül. Sok tudós azt mondja, egyszerűen nem fér bele a tudományba, hogy egy intelligens befolyást is figyelembe vegyen. Természeti okokra szeretnék lekorlátozni a tudományos magyarázatokat. De ha vannak jelenségek, amiket nem anyagi okok idéznek elő, akkor lehet, hogy a tudomány éppen az igazság elől zárja el magát.
Az evolúcióelmélet is a közvetlenül nem megfigyelhető múltat igyekszik értelmezni. És ha a tervező nem is, a tervezettség megfigyelhető, kutatható.
De, ez egy új interdiszciplináris tudományág. Sok tudományág él azzal a módszerrel, hogy a tervezettség jeleit keresi: például amikor rádióteleszkópok tudatos közlőre utaló, szabályos rádiójelek után kutatnak a kozmoszban. A biológusok többsége azonban el akar zárkózni attól, hogy a tervezettség kérdését az élőlényekkel kapcsolatban is fel lehessen vetni.
Ha az értelmes tervezettség az evolúcióelmélettel egyenrangú elképzelésként jelenne meg az oktatásban és az ismeretterjesztésben. És szó sincs arról, hogy száműzni akarnánk a darwinizmust, az is teljesen legitim tudományos elképzelés.
A kereszténység csak érintőlegesen van megemlítve a dokumentumban, annak kapcsán, hogy az értelmes tervezettség jobban összhangban van a keresztény és teista felfogással, mint a materialista elméletek. És ez tény, hogy így van, én ebben nem látok semmi rosszat. A tervezési irányzat nem csak tudományos szempontból tartja tévesnek a darwinizmust, hanem kulturális következményeit is hátrányosnak tekinti. A tervezési szemlélet megerősödése éppúgy befolyásolná a társadalmat, ahogy százötven éve az evolúcióelmélet teszi. Így az intelligens tervezés nemcsak tudományos, hanem társadalmi mozgalom is. Egy tudományos elmélet megítélését nem arra kell alapozni, hogy a képviselői milyen vallásúak vagy világnézetűek, hanem hogy hogyan művelik a tudományt. És az értelmes tervezettség támogatói szigorú racionalitással művelik a tudományt.
Ez egy vád, és ha ön ettől fél, akkor elég, ha majd akkor kitilttatja az iskolákból az elméletet. Ha valaki például a keresztény teremtésfelfogást akarná kötelezővé tenni a biológiaórákon a közoktatásban, én lennék az első, aki tiltakozna ellene.
Kérdezze meg őket. Sem tervezéselméletet bemutató kiadványokban, sem az intézményi dokumentumokban nem szerepel célkitűzésként valamely vallás vagy felekezet tételeinek oktatása. Az értelmes tervezettség mozgalom célja a közvélemény tájékoztatása a tervezettség lehetőségéről, az elmélet legitimitásának elismertetése és tanítása, és a tudományos elképzelések egymás mellett élésének lehetővé tétele – ezt szeretnénk elérni.