5000 éves barlangrajzokat találtak Indiában

2013. január 18., péntek 18:39

Andhra Prades szövetségi államban, Kárnul közelében egy nemzetköz régészcsoport ötezer éves barlangrajzokat fedezett fel Indiában. Az indiai, brit és ausztrál tudósok kutatásaikról a Journal of Archaeological Sciences folyóiratban számoltak be.

A gigantikus Billa Szurgam-barlangban először 1884-ben Bruce Foote brit geológus végzett feltárásokat. A továbbiakban a barlangban folytatott ásatások során kő- és csonteszközök sokasága, edénytöredékek és állati csontok kerültek elő, amik az őskori ember jelenlétére utalnak. Semmi jel nem utal viszont arra, hogy a barlang hosszabb ideig állandó lakhelyül szolgált volna a prehisztorikus népességnek – olvasható a The Telegraph angol nyelvű indiai lap online kiadásában.

A barlang falán, a mészkőben egy bevésést fedeztek fel, ami három koncentrikus rombuszt ábrázol. A vésetekből kiemelt kalcium-karbonát apró szilánkjainak kormeghatározását egymástól függetlenül az Oxfordi Egyetem, valamint az Ausztrál Nukleáris Tudományos és Technológiai Szervezet (ANSTO) szakemberei végezték el.

Az adataik szerint a sziklarajz 4100-5400 éves lehet. A tudósok szerint valószínűleg egy átmeneti, a vadászó-gyűjtögető életmódról földművelésre váltó közösség tagjai hagyták hátra. „Valószínűleg sosem tudjuk meg, hogy a rajz mit jelképezett a korabeli emberek számára” – vélekedett Paul Tacon, az ausztrál Griffith Egyetem tudósa, a tanulmány vezető szerzője, aki szerint elképzelhető, hogy az ábra lépsejtet vagy mézgyűjtő helyet jelölhetett. „Az ábra segítségével nemzedékeken át kommunikálhattak az emberek, megjelölve, hogy ez, mint napjainkban is, ideális mézgyűjtőhely” – írta Paul Tacon.