A véltnél okosabb lehetett a neandervölgyi

2016. május 26., csütörtök 10:12

Francia kutatók szerint az eddig véltnél jóval összetettebb viselkedésre lehetett képes a neandervölgyi ember – írja az MTI. A tudósok egy délnyugat-franciaországi barlangban talált rejtélyes építményekre alapozzák az elméletüket.

Az azonos méretűre vágott, oszlop alakú cseppkövek százaiból kialakított ovális építményeket véletlenül fedezték fel 1990-ben. A 176 500 évesre becsült két lelet több tízezer évig pihent érintetlenül a délnyugat-franciaországi Bruniquel egyik barlangjában. A barlang bejáratát sziklaomlás temette be, ezért csak később fedezték fel.

Korábbi kutatások azt sugallták, hogy a 40 centiméter magas építmények a modern ember Európába érkezése előttről származnak. Az elmélet, miszerint ezeket a neandervölgyiek alkották, nem egyezett azzal a régi feltételezéssel, hogy a neandervölgyiek képtelenek voltak a föld alatti munkához szükséges összetett viselkedésre.

A Bordeaux-i Egyetem régészeként dolgozó Jacques Jaubert vezette kutatócsoport a legújabb kormeghatározási technológiák segítségével  megállapította, hogy a cseppköveket nagyjából 176 500 évvel ezelőtt törhették le, ami azt jelenti, hogy

ezek a leletek az ember alkotta legkorábbi olyan építmények közé tartoznak, amiknél pontosan ismert a keletkezési ideje. Az, hogy a barlang bejáratától 336 méterre vannak, azt jelzi, hogy a korszakban élt emberek már jól ismerték a föld alatti környezetet.

– írták a szakértők a Nature online kiadásában megjelent tanulmányukban.

A kutatók kizárták, hogy a két építmény – amik körül tűz nyomait is fölfedezték – a véletlen, vagy állatok művei lennének. Az ezeket megépítő neandervölgyieknek kellett, hogy legyen egy projektje, ami miatt ilyen mélyen behatoltak a barlangba, ahol nem volt természetes fény. Lehetséges, hogy csoportba szerveződve fedezték fel a föld alatti területet, és együttműködve alkották meg a köröket, tüzet használva a barlang megvilágítására.

A kutatók egyelőre nem tudják, hogy mire szolgálhattak az ovális építmények – az egyik 16, a másik 2,3 négyzetméteres –, de úgy sejtik, rituális célra használhatták őket.