Egy 190 centi magas, ébenfekete bőrű felszabadított rabszolga, aki Japán egyik legnagyobb hatalmú hadurának legfélelmetesebb harcosaként vesz részt az ország egyesítéséért folytatott harcokban? Nem, nem egy új Tarantino-film cselekményéről van szó, hanem megtörtént esetről, amelyre ráadásul a szigetország történetének egyik fordulópontja körüli években került sor.
A Japánban később a – feltehetően eredeti nevének japános formájaként – Jaszuké néven ismertté vált férfi valószínűleg Nyugat-Afrikában született és ott került rabszolga-kereskedők fogságába, majd egy jezsuita szerzetes, Alessandro Valignano szolgálatába, aki 1581-ben Japánba utazott a hittérítők munkájának ellenőrzésére. El lehet képzelni, mekkora feltűnést keltett az akkoriban átlagosan nagyjából 150 centiméterre növő japánok között egy közel kétméteres, a források szerint leginkább szénhez hasonlítható bőrszínű, és „tíz ember erejével bíró” férfi – hamarosan már távolabbi vidékekről is a csodájára jártak a hitetlenkedő helyiek.
Híre egy idő után a környék daimjójának (fejedelemhez hasonló hatalmú urának) is a fülébe jutott. Nobunaga Oda végül színe elé rendelte az ekkor nagyjából 24 éves rabszolgát, majd miután embereinek hosszas sikálással sem sikerült bebizonyítani, tintával festette be bőrét feketére, a daimjó úgy döntött, szüksége van az „óriás” szolgálataira. Nobunaga, akinek nem titkolt célja az országot immár két évszázada dúló, a daimjók közötti háborúskodásnak a felszámolása és Japán újjáegyesítése volt, egyébként is nyitottnak számított a távoli vidékekről érkező újdonságokra: nyugati ruhákat hordott, széket és asztalt használt amellett, hogy haderejében is előszeretettel alkalmazott nyugati fegyvereket és technikákat. Fényes sikereket is aratott, kisebb helyi földbirtokosként még 1560-ban legyőzte az egyik legerősebb hadurat, ebben az időben pedig már az ország közel harmadát uralta.
Amikor Valignano elhagyni készült az országot, Nobunaga arra kérte vagy utasította, Jaszukét hagyja az ő gondjaira. A daimjó nem ingóságként kezelte Jaszukét, hanem csak azt várta tőle – mint többi vazallusától –, hogy hűségesen szolgálja őt. A fekete óriás pedig meghálálta a bizalmat, Nobunaga testőrségének tagjaként nemsokára már a hadúr legfélelmetesebb harcosai között tartották számon, sőt a szamurájok kasztjába is bebocsátást nyert, pedig ez nagy ritkaságnak számított a külföldiek között. Az a megtiszteltetés is osztályrészéül jutott, hogy Nobunaga asztalánál ehetett, mi több, ura katanáját (szamurájkardját) is hordozhatta – erről a legtöbb japán szamuráj is csak álmodni merészelhetett.
Hosszú távon mégsem hozott szerencsét urának: 1582-ben Nobunagát elárulta egyik hadvezére, aki katonáival körülvette a templomot, ahol a daimjó tartózkodott. A biztos vereség tudatában Nobunaga rituális öngyilkosságot követett el. És Jaszuké? Pontosat nem tudunk sorsáról, de úgy tűnik, túlélte a felfordulást, azonban szamurájként már nem vették számításba a győztesek, becsületét ugyanis elvesztette azzal, hogy a japán szokásokkal ellentétben nem követett el öngyilkosságot, miután nem tudta urát megvédeni. Az első fekete szamurájt tehát átadták a kiotói jezsuitáknak, további éveit feltehetően az ő szolgálatukban tölthette.
Gyors felemelkedése és hasonló sebességű bukása ellenére Jaszuké epizódszerepet játszott a Japán történelem egyik meghatározó fordulatában, ugyanis a Nobunagát eláruló Micuhidére vereséget mérő Tojotomi Hidejosi 1590-ben sikerrel egyesítette az országot, hogy aztán a halála után kiújuló polgárháborúból győztesen kikerülő Tokugava Iejaszu 1603-ban létrehozza azt a sógunátust, amely több mint két és fél évszázadra békét hozott az országnak.