Apró holdat találtak a Szaturnusz gyűrűjében

2009. március 6., péntek 16:26 | aznap frissítve

A Szaturnuszt figyelő Cassini-űrszonda fedezte fel a bolygó egyik külső gyűrűjében található, megközelítőleg fél kilométeres átmérőjű holdat.

A kis holdat a G-gyűrűben találták, mely a bolygó gyűrűrendszerének egy külső, diffúz gyűrűje. A felfedezés előtt ez volt az egyetlen Szaturnusz-gyűrű, amelynek keletkezését nem tudták összefüggésbe hozni semmilyen holddal (a bolygónak több mint öt tucat holdja van). A rejtélyes G-gyűrű eredetét eddig homály fedte, ám ezen új eredmény alapján a tudósok szerint a gyűrű a holdba csapódó meteoritok jeges törmelékéből épül fel - adta hírül a Washington Post.

A Cassini még tavaly augusztusban fényképezte le először a holdat, ám csak most jelentették be. „A felfedezés előtt a G-gyűrű csak egy rejtélyes, poros gyűrű volt, de a Cassini segít nekünk a megértésében." - nyilatkozott Matthew Hedman, a Cassini kutatócsoport egyik tagja.

A Cassini-űrszonda még 1997-ben, nemzetközi vállalkozásban indult másfél milliárd kilométeres útjára, melyet hét év alatt tett meg. A fejlesztésben a NASA, az Európai és az Olasz Űrügynökség vett részt. A kutatás 2010-ig tart, ám ha eredménnyel jár, még további két évre is kiterjeszthetik.