Napszél miatt keletkezik víz a Holdon

2009. október 16., péntek 12:15 | aznap frissítve

Az indiai Csandrajaan-1 Hold-szonda szeptemberben vizet talált a Holdon, megdöntve azt a feltételezést, hogy a Föld bolygója csontszáraz. Most a szonda egyik európai közreműködéssel készült műszerének adatai alapján tudósok megfejtették, hogy hogyan keletkezhet a Holdon víz.

Az ESA európai űrkutatási hivatal csütörtökön közzétett beszámolója szerint a víz keletkezésének fő oka a napszél, a Napból áradó protonok tömege, amely bombázza a Hold felszínét borító laza szerkezetű port, a regolitot. A porszemcsék egy része tartalmaz oxigént, ebből a protonbombázás hatására víz valamint egy oxigén és egy hidrogénatomból álló hidroxilgyök keletkezik.

Az indiai holdszonda egyik műszere, a SARA megerősítette, hogy a regolit protonokat nyel el. „A Hold, mit valami nagy szivacs, elnyeli a a Napból érkező elektromosan töltött részecskéket, ezek kölcsönhatásba lépnek a holdfelszín oxigén tartalmú szemcséivel, amiből víz keletkezik” – áll az ESA közleményében. A SARA szerint a Napból jövő protonok 80 százalékát nyeli el a regolit, 20 százalék visszaverődik. A visszavert protonok egy-egy elektronnal hidrogén atomokká kapcsolódnak össze. Az ESA jelentése a Planetary and Space Science szaklapban fog megjelenni.

Nagyjából egyidejűleg az indiai Hold-szondával két amerikai automata űrhajó is olyan adatokat rögzített, amelyek szerint vannak vízmolekulák a Holdon. Erről a Science tudományos folyóirat szeptember végén számolt be.