A Földhöz hasonló exobolygót fedeztek fel

2009. december 17., csütörtök 16:40 | aznap frissítve

A Földhöz hasonló, Naprendszeren kívüli bolygót fedezet fel amerikai és európai tudósok egy csoportja.

Az egyelőre a GJ 1214b nevet viselő égitest a szakértők szerint bővelkedhet vízben. A Föld sugaránál mintegy 2,7-szer nagyobb rádiusszal rendelkező bolygó szokatlanul kicsi az eddig felfedezett exobolygókhoz képest - derült ki a Nature című brit tudományos folyóiratban közölt tanulmányból.

A GJ 1214b 42 fényévnyire van a Földtől. A bolygó sűrűsége a tudósok szerint arra enged következtetni, hogy az égitestet háromnegyed részben víz és jég borítja. Mivel azonban a GJ 1214b légkörében a földinél húszezerszer nagyobb nyomás uralkodik, a víz részben kristályosodott formában van jelen. A bolygót hidrogén- és héliumtartalmú légkör öleli.

A felfedezés valóban kivételes - erősítette meg George Mercy, a Kaliforniai Egyetem kutatója. Elmondta: eddig csak egy olyan exobolygót - a Corot-7b-t - fedeztek fel, amely méreteiben hasonló a Földhöz. A Corot-7b rádiusza 1,7-szerese a Földének.

A GJ 1214b-n uralkodó hőmérsékletet 120 és 280 Celsius fok közöttire becsülik, így sokkal "hűvösebb" a Corot-7b-nél, amelyen 1700 fok körüli hőmérséklet uralkodik. Az újonnan felfedezett exobolygó sem alkalmas az emberi életre, mert még így is túl meleg.