Először fedeztek fel Tejútrendszeren kívüli bolygót

2010. november 18., csütörtök 20:59

Ötszáz bolygót fedeztek fel eddig a Naprendszeren kívül, de olyat eddig sohasem, amelyik a Tejútrendszeren kívül keletkezett volna. A most felfedezett HIP 13044b és csillaga olyan átalakuláson megy át jelenleg, amilyen a jövőben a Naprendszerre is vár.

A Tejútrendszeren kívüli bolygó felfedezésről a Max Planck Intézet heidelbergi csillagászkutatói írtak a Science nevű tudományos folyóiratban. Az egyelőre HIP 13044b nevet viselő bolygó és csillaga egy olyan törpegalaxis maradványaihoz tartozik, amelyet 6-9 milliárd évvel ezelőtt a Tejútrendszer nyelt el.

A bolygó és csillaga a Földtől kétezer fényévre kering a Kemence csillagképben a déli égbolton, fedezte fel az Európai Déli Obszervatórium (ESO). A HIP 13044b tömege legalább 1,25-ször nagyobb a Naprendszer legnagyobb bolygójának, a Jupiternek a tömegénél. A bolygó és csillaga az úgynevezett Helmi csillagáramlathoz tartozik.

Eddig hozzávetőleg ötszáz planétát fedeztek fel a Naprendszeren kívül, ezek az exobolygók ugyanakkor mind a Tejútrendszer szülöttei. A távoli galaxisokban a bolygók a gigantikus távolság miatt nem mutathatók ki teljes bizonyossággal. "Most köszönhetően annak, hogy ez a törpegalaxis összeolvadt a miénkkel, a Tejútrendszeren kívül keletkezett bolygót fogtunk be elérhető távolságon belül a távcsöveinkkel", magyarázta Rainer Klement, a tanulmány egyik vezető szerzője. "Számunkra ez nagy értékű felfedezés", mondta.

A két égitest jelenleg olyan átalakuláson megy át, amilyen a jövőben a Naprendszerre is vár. Az egykor a Naphoz hasonló csillag létének végéhez közelít, már átesett a vörösóriás-stádiumon, amikor a csillagok eredeti méretük többszörösére híznak, és kihűlnek.  A bolygó mindeddig jól tűrte a csillaggal történteket, ennek oka, hogy pályája igen közel van a csillaghoz. A két égitest közötti távolság csak 12 százaléka a Föld és a Nap távolságának, a keringési idő 16,2 nap. A szakemberek arra is felfigyeltek, hogy a csillag több bolygót is lenyelt. A csillagászok szerint az újonnan felfedezett bolygó napjai meg vannak számlálva, a csillag várhatóan tovább növekszik, és végül lenyeli a HIP 13044b-t.