Még egy holdja van a Plútónak

2012. július 12., csütörtök 11:38

A Hubble űrteleszkóp egy apró, új holdat fedezett fel a Plútó körül, jelentették be a NASA kutatói szerdán. A bolygó ismert holdjainak száma ezzel ötre emelkedett. A P4-nek elnevezett negyediket egy évvel ezelőtt fedezték fel. „Most jelentettük be, hogy a Plutónak van némi társasága – A Hubble Űrteleszkóppal felfedeztük az ötödik holdját” – írta a coloradoi Southwest Research Institute in Boulder kutatója, Alan Stern Twitteren.

Stern a NASA New Horizons nevű űreszközével végzett kutatások vezetője. Az űreszköz 2015-ben éri el a Pluto rendszereit, ez lesz az első küldetés, amely meglátogatta a törpebolygót. A Plútó többi holdja, a Charon, Nix, Hydra és P4.

A Chanon messze a legnagyobb, 1,043 kilométer átmérőjű. A Nix és a Hydra 32 és 113 kilométer közöttiek, míg a P4 valószínűleg 13 és 34 kilométer közötti átmérőjű. Az új hold utóbbira hasonlít leginkább, valamivel kisebb nála. A Charont először 1978-ban figyelték meg, 48 évvel a Pluto felfedezése után. A Nixet és a Hydrát aHubble találta 2005-ben.

Az új holdat ideiglenesen S/2012 (134340) 1-nek nevezték el, de P5-nek is hívják. A Hubble hármas számú, széleslátószögű kamerájával fedezték fel. Úgy tűnik, a  P5 szabálytalan alakú, 6 és 15 mérföld közötti átmérővel. Átlagosan 47 ezer kilométerre kering a kisbolygótól, a többi holdat és érintő (coplanar) pályán.

„Egyre többet találunk, ezért egyre inkább aggódunk” – nyilatkozta a Space.com-nak Sterm. A kutatók attól félnek, hogy a New Horizons esetleg összeütközik valamilyen, előre nem látott égitesttel, amikor a Pluto közelébe ér.