Tömegével gyártja a csillagokat a galaxishalmaz

2012. augusztus 17., péntek 09:34

Hatalmas mennyiségben termeli a csillagokat a nemrég felfedezett Phoenix galaxishalmaz a MIT kutatóinak megfigyelései szerint. A hivatalosan CLJ2344-4243 névre hallgató halmazt 2010-ben figyelték meg először a South Pole Telescope segítségével, ez a legnagyobb és legfényesebb galaxishalmaz.

A MIT tudósainak legújabb becslései szerint a halmazban évente mintegy 740 új csillag keletkezik, ez pedig egészen elképesztő mennyiség a normál galaxisokhoz képest, amik évente legfeljebb néhány új csillagot produkálnak.

Martin Rees, a Cambridgei Egyetem kutatója szerint ez azt is jelenti, hogy a forró gázok lehűlésének sokkal nagyobb szerepe lehet a csillagok kialakulásában, mint eddig gondolták. A tudósok régóta feltételezték, hogy a galaxishalmazok közepén lévő gáznak idővel le kell hűlnie, lehetővé téve új csillagok születését, de mindeddig ezt nem sikerült megfigyelniük.

A MIT kutatóinak tanulmánya szerint a legtöbb halmaz közepén elhelyezkedő galaxis vörösnek tűnik, ami azt jelenti, hogy nagyon öreg, a Phoenix közepén elhelyezkedő galaxis viszont világoskéknek látszik, ami arra utal, hogy a gáz gyorsan hűlik, lehetővé téve a csillagok gyors kialakulását.

Michael McDonald és csapata a felfedezés után most azt fogja ellenőrizni, hogy a gyors lehűlés nem csak egyszeri alkalom volt-e a Phoenixnél. A kutatás vezetője elmondta: elképzlehető, hogy a Phoenixnél megfigyelt folyamat minden galaxishalmaznál lejátszófik, csak olyan rövid ideig tart, hogy eddig sosem sikerült megfigyelni.