Most már biztos, hogy volt víz a Holdon

2008. július 10., csütörtök 16:05

A hetvenes években talált apró, holdi kavicsok alapján bebizonyosodott, hogy a Hold belsejében egykor víz volt. A felfedezés megváltoztatja a Hold keletkezésének elméletét.

A Hold a Föld és egy másik bolygóméretű égitest ütközésekor jött létre. A tudósok eddig úgy vélték, hogy a becsapódás okozta felmelegedés miatt elpárolgott a Holdról minden víz, azonban a Nature-ben publikált friss tanulmány szerint a felszínen talált víz az égitest belsejéből származik, hárommilliárd évvel ezelőtti vulkáni kitörések következményeként, írja a BBC.

Színes kövek

A felfedezés alapját azok a magnéziumban gazdag, zöld színű, és a vasban gazdag narancsszínű vulkanikus üveg kavicsok szolgáltatják, amelyeket az amerikai Apolló program szondái hoztak a Földre a hatvanas évek végén, hetvenes évek elején. Az eredmények szerint a víz a Hold mély rétegeiből származik.

Már korábban is vizsgálták a Holdról érkezett vulkáni üvegdarabokat a kutatók, de nem az eredmény megtévesztő volt, ezért az a tudományos álláspont terjedt el, hogy a Hold mindig is száraz volt.

A Brown University, a Carnegie Institution for Science, és a Case Western Reserve University közös kutatócsoportja SIMS (secondary ion mass spectrometry) technológiával vizsgálták újra a leleteket, amellyel az ásványokban és az üvegben lévő legkisebb vízmennyiség is kimutatható.

A kutatócsoport hidrogént keresett, mert a vízmolekulák a kőzetekbe zárva elemeikre bomlanak. A korábbi technológiai lehetőségekhez képest tízszer érzékenyebb megoldással hidrogént, klórt és fluort is találtak a színes kavicsokban. A kutatók szerint a tény, hogy a hidrogént más elemekkel együtt fedezték fel arról árulkodik, hogy nem külső forrásból, mint például egy üstökös miatt van ott, hanem eleve a bolygó belsejében volt, írja a Los Angeles Times.

Annyi, amennyi a Föld belsejében

A kutatók becslése szerint a Hold magmája 260-tól 745 milliomod térfogatrész vizet tartalmazhatott, ami hasonló ahhoz a mennyiséghez, amit a Föld felső köpenyében találtak.

"Egészen mostanáig nem volt bizonyíték a víz létezésére a Holdon" - mondta Erik Hauri, a Carnegie Institution for Science kutatója, a tanulmány szerzője. Létezik olyan tudományos álláspont is, amely szerint a víz még mindig létezik valahol a Holdon, például jég formájában. A NASA ebben az évben holdfelszíni víz keresésére indítja szondáját.