Magyar fejlesztésű műszerek már megjárták a világűrt, de olyan komplett űrszonda még nem, amit kizárólag magyarok készítettek. Az első magyar műholddal, a MaSat–1-gyel most megtörik a jég, az eszköz akár már idén útnak indulhat. A fejlesztésben szinte csak diákok vesznek részt, szándékaik szerint az aprócska szerkezetet nagyobb és profibb műholdak fogják követni.
Majdnem kétszer akkora, mint egy Rubik-kocka, nincs egy kilós, és 30 millió forintba kerül – mi az? Ez a MaSat–1, az első magyar műhold, amit még idén fellőhetnek a világűrbe. A szerkezetet lelkes hallgatók készítik a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszékén és a Szélessávú Hírközlés és Villamosságtan Tanszéken, több mint húszan dolgoznak rajta. Körülbelül egy éve tart a fejlesztés, a csapat nem elégszik meg a boltban kapható műszerekkel, minden egyes alkatrészt maguk gyártanak le.
A műholdépítést kicsiben kell elkezdeni, a Kaliforniai Állami Műszaki Egyetem és a Stanford Egyetem által indított CubeSat-program éppen megfelelő e célra. A műhold specifikációja nagyon kötött, mégis viszonylag szabad: egy 10 * 10 * 10 centiméteres, legfeljebb egy kilogramm tömegű kockát kell konstruálni, de a kockába már mindenki olyan műszert pakol, amilyet szeretne. Egy kiló szinte semmire nem elég, a „magyar” és a „szatellit” szavakról elnevezett MaSat–1 mégis többet tud majd, mint az első, nyilván még sokkal fejletlenebb technológiát használó műhold, a 84 kilós Szputnyik–1. „Most egyébként ez a trend az űriparban, nagy szondák helyett igyekeznek kicsi, kompakt eszközöket készíteni” – mondja Marosy Gábor doktorandusz, a projekt egyik vezetője.
A műhold fő rendszerelemei között találunk egy tápegységet, ami a MaSat–1 napelemeit köti össze az akkumulátorával, egy kommunikációs egységet, ami adatokat sugároz le a Földre, egy giroszkópot, néhány mérőberendezést és egy miniatűr fedélzeti számítógépet. A szerkezet elsősorban saját jellemzőit fogja mérni: a sebességet, a gyorsulást, a hőmérsékletet, a napelemek és a giroszkóp állapotát, illetve a mágneses tér egyes komponenseit. Ez utóbbival a MaSat–1 kiemelkedik a többi CubeSat-műhold közül. Amikor egy ilyen szerkezet feljut az űrbe és leválik a rakétáról, bukdácsolni kezdhet a mágneses térben; a hallgatók ezt a vibrációt próbálják majd csökkenteni úgy, hogy figyelik a Föld mágneses erővonalait, és ezek mentén stabilizálják a műholdat. A műhold rádióamatőr sávban fogja sugározni a telemetriai adatokat. A Nemzeti Hírközlési Hatóság már novemberben megadta az engedélyt a HA5MASAT kódú hívójel használatára, a mostani állás szerint a műhold a 437,345 megahertzes frekvencián fog sugározni.
Marosy szerint most tartanak a fejlesztés legnehezebb részénél: a részegységeket külön-külön már kipróbálták, de most fel kell készülniük arra, hogy az egész rendszer tesztelhető legyen. Az előírt teszteken természetesen azt nézik meg, hogy a műhold mennyire bírja a világűr mostoha körülményeit. Többek között erős vibrációnak teszik ki a MaSat–1-et, lesz egy hőkamrás teszt, amelynek során -40 Celsius-fokról 80 fokra melegítik a műholdat, és megnézik, hogyan viselkedik vákuumkamrában. Másfél-két hónap múlva kezdik a tesztelést, és a műhold szeptemberre fog teljesen elkészülni.
Bár a MaSat–1 kicsi, nem olcsó mulatság egy ilyen műhold építése. Az anyagköltség 30-40 millió forint között mozog, mert megbízható, az űrbeli állapotokra kvalifikált anyagokkal kell dolgozni, és ezek nagyon drágák, akár napelemekről, akár szenzorokról van szó. Emellett a műhold kilövése nagyjából további 20 millió forintba kerül, és ez szinte a legolcsóbb ár, amit az indiai űrügynökség kér el – a NASA-nál, vagy az európai űrügynökségnél, az ESA-nál drágább lenne a start. Ettől függetlenül Marosyék választása azért is esett az indiaiakra, mert velük tudják leghamarabb felküldeni a MaSat–1-et: a tervek szerint még idén decemberben startol az első magyar műhold. A szükséges pénzt szponzorok dobták össze, egy ilyen projekt vonzza a támogatókat. Marosy szerint főleg azért, mert egy műhold építése során a hallgatók megtanulnak csapatban dolgozni, gyakorlatot és szakmai nyelvtudást szereznek, így a szponzorok szinte munkaerőképzésként tekintenek egy ilyen projektre.
A MaSat–1 másik nagy értéke a presztízse. Magyarország jelenleg csak megfigyelő az ESA-ban, és ahhoz, hogy teljes jogú tagok lehessünk, éppen olyan referenciákra van szükség, mint egy sikeres diákműhold. „A többi hasonló országgal együtt szeretnének ilyen kicsi műholdakból álló rendszert összeállítani, ami az űridőjárást figyelné” – mondja Marosy. „Ez jó lehetőség lenne arra is, hogy kicsit lendületet vegyen az űripar az érintett országokban.” Január végén az ESA tartott egy CubeSat-műhelyt, ott találkozhattak az elhivatott műholdfejlesztők. Marosy úgy látja, egyre lelkesebb és népesebb fejlesztőcsapatok alakulnak külföldi egyetemeken is.
A MaSat–1 a tervek szerint három hétig fog működni, miközben a Föld körül 635 kilométeres távolságban kering. Valószínűleg azonban ennél sokkal tovább, akár 5-6 évig is működésképes lehet, mielőtt űrszemétté válna. Körülbelül húsz év múlva fog annyira lelassulni, hogy a légkörbe csapódva elégjen. A következő verzió már intelligensebb lesz, annak lesz egy önmegsemmisítő funkciója, ami a légkörbe irányítja az eszközt, ha már nincs rá szükség. Merthogy Marosyék máris a következő műhold tervein gondolkoznak, ez már háromszor akkora lenne, mint a MaSat—1, és fényképeket is tudna készíteni. „Például le lehetne vele csekkolni, hogy akik mezőgazdasági támogatást kaptak, tényleg elvetették-e azt, amire felvették a támogatást” – ad remek ötletet a fejlesztő. Marosyék egyébként más űrkutatási programokban is részt vesznek: két európai, csak diákok által készített műhold, a Föld körül keringő ESEO és az ESMO Hold-szonda fejlesztéséből veszik ki a részüket.
Bár magyar műhold még nem volt, több magyar eszköz is megjárta az űrt, illetve több űreszköz tervezésében részt vettek magyarok. Az ötvenhatos forradalom után disszidált Pavlics Ferenc például annak a holdautónak volt az egyik főtervezője, amit az Apollo-programban használtak.
Magyar műszer – egy egyszerű, műanyagfóliás mikrometeorit-csapda – először 1970-ben, a Vertyikál–1 szovjet geofizikai rakétán jutott a világűrbe, de ez csupán a szerény kezdetet jelentette. A KFKI-ban és a Műegyetemen fejlesztett detektorok, tápegységek, elektronikák tucatjai kaptak helyet a különböző szovjet-nemzetközi műholdakon. A legszebb karriert a Pille személyi doziméter futotta be, amelynek első változatát a KFKI mérnökei még Farkas Bertalan 1980-as űrutazására fejlesztették ki az űrhajósok űrbéli sugárterhelésének mérésére. A Pille későbbi verziói feljutottak az amerikai űrrepülőgép, az orosz Mir és a Nemzetközi Űrállomás (ISS) fedélzetére is, ahol máig rendszeresen használják.
A Halley-üstököshöz az 1986-os földközelség idején indított szovjet Vega szondákon is jó néhány magyar berendezés kapott helyet, például az űreszköz kameráját pozicionáló elektronika. Ezzel hazánk lett az első kelet-európai ország, amelynek műszerei kijutottak a bolygóközi térbe. A közelmúlt legizgalmasabb magyar hozzájárulása az űrkutatáshoz a Rosetta üstököskutató szonda fejlesztésében való részvétel volt. A szonda leszállóegysége 2014-ben elsőként fog leereszkedni egy üstökös magjára, fedélzeti számítógépén ott díszeleg majd a „Made in Hungary” felirat.