Korlátlan őssejt-forrásunk: a zsír

Mire jó a zsírleszívás?

-1. november 30., hétfő 00:00

A durhami Duke Egyetem és a velük együttműködő Artecel Sciences kutatói kifogyhatatlannak tűnő őssejt-forrást fedeztek fel a plasztikai sebészeti zsírleszívás során nyert zsírban, amelyből - most úgy tűnik - akár idegsejtek is előállíthatók.

A zsírból nyerhető őssejtekre vonatkozó kutatások már jónéhány éve folynak, és az elmúlt néhány évben már sikeresen produkáltak ebből az alapanyagból - a zsírhoz hasonlóan a kötőszövetekhez tartozó - porc-, és csont-sejteket, most azonban sikerült az őssejteket úgy átprogramozniuk, hogy azok az idegsejtté válás útján indultak el.

Bár a kísérlet pillanatnyi állapotában még nem lehet biztosan tudni, hogy valóban működőképes idegsejteket nyernek-e, a kutatók erősen bíznak benne, hogy így lesz, és az ily módon nyert sejtek alkalmasak lesznek a központi idegrendszer betegségeinek és rendellenességeinek kezelésére. Henry Rice, a Duke Egyetem sebésze - aki a Biochemical and Biophysical Research Communications-ban közölt tanulmányt első helyen jegyzi - szerint a kísérletek azt mindenesetre már eddig is bebizonyították, hogy lehetséges a felnőtt szervezetből származó zsír-őssejtek fejlődési vonalának megváltoztatása.

Tiszta ideg

Rice és kutatótársai nemcsak emberből, hanem egérből származó zsír-őssejtekkel is elvégezték a kísérletet. Mindkét esetben különféle vegyianyagokkal és növekedés-serkentőkkel kezelték azokat, majd hagyták fejlődni a laboratóriumban. "A kezelt sejtek már néhány óra múlva idegsejt-formát öltöttek, és nagymennyiségű proteint termeltek, amelyet csak idegsejtek produkálnak" - mondta Rice.

A tanulmány társszerzője, Jeffrey Gimble, az Artecel Sciences-től, azt hangsúlyozta, hogy munkájuk egy ígéretes lépés a kifogyhatatlan őssejt-utánpótlás biztosítása felé. "Közismert, hogy az idegsejt előállítható a szervezet csontvelőjéből nyert felnőtt [nem embrionális] őssejtekből is, de a mi zsírt használó változatunk egy korlátlan, könnyen megszerezhető őssejt-ellátást ajánl."

A kutatók sietnek leszögezni, hogy még számos akadályt kell leküzdeni, mielőtt ezeknek a sejteknek a klinikai alkalmazására sor kerülhet. A két legfontosabb: Először is, a zsírból származó idegsejtek egyelőre csak néhány napig életképesek, tehát el kell érni élettartamuk jelentős meghosszabbodását. Másodszor - bár külsőre hibátlan idegsejteknek tűnnek -, meg kell bizonyosodni róla, hogy valóban működőképesek-e élő szervezetben. Az első ilyen jellegű állatkísérletek hamarosan sorra kerülnek.