Index Vakbarát Hírportál

Autóalagutak a Duna alatt. Az ember lehajt a Városligetnél és feljön a Moszkva téren

2008.09.30. 07:00

Nem Hölgyeim és Uraim. Ezt a térképet nem csak úgy összefirkáltuk. Szerény képeségeinket kihasználva megpróbáltuk berajzolni a Budapest alá tervezett valamennyi autóalagút nyomvonalát. Ugyanis évről évre (vagy legalábbis négy évről négy évre biztos) előkerül az autóalagutak kérdése. Legalább annyiszor, mint a négyes-ötös metróé vagy a gyalogos hidaké. És persze ugyanannyira nem épülnek meg. A Budavár alatt futó alagutat és a Ferenciek tere alatti forgalmat leszámítva nem nagyon lehet Budapesten föld alatt gépkocsikázni. Bár egy metró valószínűleg több utast tud szállítani nagyobb biztonsággal, mint egy autós alagút, előbb-utóbb alighanem föld alá kell kényszeríteni a forgalmat helyenként, mint ahogy sok más nagyvárosban is. Lássuk a legracionálisabb terveket, meg néhány elrugaszkodottabbat is a Fővakondvárosból.

PEST

A Kossuth Lajos utca alatt
Az Erzsébet híd és az Astoria között vezetné föld alá a forgalmat. A tavaly közzétett ütemezés szerint 2014 és 2017 között épülne meg (mondjuk újabban nem nagyon hallani róla). Építését bonyolítja, hogy el kell bontani az útjából az Astoria gyalogos aluljáróját, a metrókijáratot pedig a Rákóczi út két oldalára kellene áthelyezni. Felette kétszer egy sávon zajlana a forgalom. (Az alagút kijárata a kis képen látható, nagyitásért katt rá!) Bővebben itt.

(Amúgy felmerült olyan ötlet is, hogy nem az utat kellene föld alá vinni, hanem egy dombot kellene fölé építeni ! Valamivel szelídebb elképzelés az első emelet magasságában kialakított sétáló szint, de azért városképileg elég katasztrofális lenne az is. A későn érkező hívek az ablakon ugorhatnának be egy misére a ferencesekhez.)

A teljes Kossuth Lajos utca + a Rákóczi út alatt
Mai szemmel nézve kicsit elrugaszkodottnak tűnhet az az elképzelés, amely szerint a Keleti Pályaudvart kellene összekötni föld alatt a Ferenciek terével, a Rákóczi út pedig egy kisforgalmú vagy akár teljesen sétáló utcává válhatna. (Sok érdekes érv pro és kontra itt a kommentekben)

Madártávlat.A Váci út egy szakszának föld alá vezetése
Az újpesti városközpont idei tervei között olyan is szerepelt, amely a Váci út forgalmát föld alá terelte volna. Nem is nézne ki rosszul egy szélesebb Duna-part. (Lásd a baloldali kis képet)

Ferdinánd-híd helyett alagút
Egy éve még teljesen reálisnak tűnt, hogy a kormányzati negyeddel együtt új összeköttetés épül a Váci út és a Podmaniczky utca között. Aztán ugye másként alakultak a dolgok.

BUDA

M0-ás a Budai oldalon

A körgyűrű bezáráshoz az M0-ának kereszteznie kell a Budai Tájvédelmi Körzetet, ahol elsősorban természetvédelmi okok miatt több  (egyes vélemyének szerint öt egy-két kilométeres) szakaszon alagutban zajlana forgalom. Mások nem ennyire biztosak benne.

Rakpart
Konkrét elképzelések soha sem születtek, de - leginkább Fintához köthetően - tervek voltak arra, hogy valahogy csak le kellene engedni a budai polgárokat a Dunához. Ennek egyik módja az alsó rakpart lefedése lehetne.

BAH-csomóponttól a Flórián térig
Állítólag a rendszerváltás után volt egy ilyen terv is. Még csak híres sem lett.


DUNA

Alagút a Duna alatt - keresztben
Általában a Lánchíd gyalogos híddá tételével párhuzamosan szokták emlegetni időről időre, hogy a forgalmat egy Duna-alagút váltaná ki, mely mondjuk a
Csalogány utca és Parlament között futna. Állítólag ez már az 1960-as években felmerült, hogy politikusok hamarabb hazaérjenek a Rózsadombra.

Alagút a Duna alatt - hosszában
A 2006-os választási kampányban a fővárosi MSZP által felvetett elképzelés szerint alagútba vezetnék a rakpartok forgalmát a Margit-sziget és a Lágymányosi híd között. A Dunagút névre keresztelt beruházás tíz év alatt épült volna meg: nyolc kilométer, kétszer két-, helyenként kétszer háromsávos alagút, süllyesztéses technológiával, a metróalagutak felett. Utóbbi időben erről sem hallani.

A budai hegyvidék összekötése a belvárossal és a városligettel
Számomra ez hangzik a legmerdekebbnek. Főleg azért mert nem egy polgárpukkasztó blogger, hanem
Vörös Attila egyetemi docens, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Út- és Vasútépítési Tanszékének tudományos főmunkatársa mondta, hogy: "Véleményem szerint az M7-es autópályán feleslegesen épülő Kőröshegyi völgyhíd árából kb. 5 km alagutat meg lehetne építeni a fővárosban, megteremtve a közvetlen közúti kapcsolatot a hegyvidék és Zugló között a Belvároson át, mely szintén a belvárosi úthálózat és lakóterületek tehermentesítését jelentené."

Rákóczi úttól Budaörsi útig
Bojár Ivánnak van az Octogon honlapján egy izgalmas, viszont bazinagy, lefagyós PDF-fájlja, amelyikben azt írja, hogy  a finn "Saarinen alapvető és logikus következtetései alapján egyszer talán megvalósul a Duna és a Gellérthegy alatt húzódó Rákóczi út–Budaörsi út közúti alagút". Amen.

Belátjuk, hogy elég kevés szabad felület maradt a Budapest térképen (illetve alatta), de ha van ötletük, hogy a város mely két pontját lehetne még összekötni autóalagúttal, szívesen várjuk az elképzeléseket!


Rovatok